유아의 리더십과 언어능력, 주의력결핍, 자아존중감 간의 관계 분석
- Authors
- 지성애; 신그린
- Issue Date
- 2015
- Publisher
- 한국영유아교원교육학회
- Keywords
- leadership; language ability; attention deficit; self-esteem; 리더십; 언어능력; 주의력결핍; 자아존중감
- Citation
- 유아교육학논집, v.19, no.5, pp 449 - 474
- Pages
- 26
- Journal Title
- 유아교육학논집
- Volume
- 19
- Number
- 5
- Start Page
- 449
- End Page
- 474
- URI
- https://scholarworks.bwise.kr/cau/handle/2019.sw.cau/10463
- ISSN
- 1229-5809
- Abstract
- 본 연구는 만 5세 유아의 리더십과 언어능력, 주의력결핍 그리고 자아존중감 간의 관계성을 분석하는데 목적이 있다. 연구대상은 유아교육기관에 재원중인 만 5세 유아 총 211명이었으며, 평균 월령은 72. 51개월이었다. ‘유아리더십척도’, ‘구문의미이해력’, ‘K-ARS’, ‘유아 자아존중감’ 검사도구들을 통해 연구자료를 수집하였으며, 수집된 자료는 Pearson 적률상관과 단계적 중다회귀분석을 통해 검증하였다. 연구결과, 유아의 리더십과 언어능력, 자아존중감 간에는 정적상관이 있는 것으로 나타난 반면, 유아의 리더십과 주의력결핍 간에는 부적상관이 있는 것으로 밝혀졌다. 유아의 언어능력은 리더십에 가장 강력한 영향을 미치는 정적 예측변인으로 나타났고, 다음으로 주의력결핍이 유의미한 부적 예측변인으로 나타났으며, 마지막으로 자아존중감이 유의미한 정적 예측변인으로 나타났다. 또한 하위변인 별로 살펴본 결과 주의력결핍의 하위변인인 ‘부주의’가 유아의 리더십에 가장 강력하게 영향을 미치는 부적 예측변인으로 밝혀졌고 다음으로 언어능력의 하위변인인 ‘의미’가 유의미하게 영향을 미치는 정적 예측변인으로 밝혀졌으며, 주의력결핍의 하위변인인 ‘충동성’이 추가적으로 유의미하게 영향을 미치는 부적 예측변인으로 밝혀졌다. 마지막으로 자아존중감의 하위변인인 ‘정서적 자아’가 유아의 리더십에 유의미한 영향을 미치는 정적 예측변인으로 밝혀졌다.
The purpose of this study was to investigate the relationships among young children's leadership, language ability, attention deficit, and self-esteem level. The subjects used in the study were 211 young children of mean age 72.51 months who were attending fifteen different kindergartens. The Leadership Scale for Preschool Children (LSPC)', 'Construction Meaning Comprehension Test', 'Korean version of ADHD Rating Scales (K-ARS)', and 'Children's Self-Esteem Scale' were used in collection of data. Data were analyzed by Pearson's Correlation and Stepwise Multi-Regression Analysis. The results of this study as follows: First, there were significant positive correlations between the children's leadership, language ability, and self-esteem, while there were significant negative correlations between the children's leadership and attention-deficit. Second, it was found that a child's language ability is the predictable variable that affects young children’s leadership the most. Further inattention (the sub-variable of attention-deficit), meaning (the sub-variable of language), impulsivity (the sub-variable of attention-deficit), and emotional self-esteem (the sub-variable of self-esteem) were found to be the relative importance of the predictable variables affecting the young children’s leadership.
- Files in This Item
- There are no files associated with this item.
- Appears in
Collections - College of Education > Department of Early Childhood Education > 1. Journal Articles

Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.