Detailed Information

Cited 0 time in webofscience Cited 0 time in scopus
Metadata Downloads

델파이 기법을 적용한 중․고등학교 체육활동 프로그램평가 지표 개발Development of Evaluation Indicators for Physical Activity Program in Middle and High School Applying Delphi Technique

Authors
진연경권민정
Issue Date
2018
Publisher
한국여성체육학회
Keywords
School Physical Education Policy; Physical Activity; Program Evaluation; Evaluation Indicator; 학교체육정책; 체육활동; 프로그램 평가; 평가 지표
Citation
한국여성체육학회지, v.32, no.4, pp 98 - 118
Pages
21
Journal Title
한국여성체육학회지
Volume
32
Number
4
Start Page
98
End Page
118
URI
https://scholarworks.bwise.kr/cau/handle/2019.sw.cau/45392
DOI
10.16915/jkapesgw.2018.12.32.4.97
ISSN
1229-6341
Abstract
본 연구의 목적은 델파이 기법을 적용하여 중․고등학교 일반학생의 체육활동 프로그램 평가 지표를 개발하는 것이다. 연구 방법으로는 델파이 기법(Delphi Technique), 문헌연구, 전문가 협의회를 사용하였으며, 델파이 조사를 위해 15명의 학교체육 전문가(교사, 장학사, 교수)를 패널로 선정하였다. 총 3회의 델파이 조사 및전문가 협의회를 종합한 결과 최종적으로는 4개 평가 영역, 11개 평가 준거, 22개 평가 지표, 41개 평가 문항이 도출되었다. 대부분의 평가 지표의 타당도가 높게 나타났으나 일부 지표(1학생 1운동 실천, 지역사회와의연계 운영)는 합의도, 수렴도, CVR값은 상대적으로 낮게 나타났다. 결론에서는 그동안의 학교체육 활성화 정책에 대한 긍정적 인식과 필요성 공감을 확인하였지만, 학교체육정책의 실효성에 대한 낮은 평가, 체육교사주체로 시행되는 체계적인 프로그램 운영 평가 지표의 부재를 제시하였다. 제언으로는 개발된 평가 지표에근거한 체육활동 프로그램 반성 및 개선 사례 발굴, 다양한 측면의 프로그램 운영을 평가할 수 있는 많은 수의 지표 개발을 제안하였다.
The purpose of this study is to develop the evaluation index for a physical activity program in middle and high school students applying Delphi Technique. Delphi Technique, Literature Study and Expert Conference were used as the main research methods and 15 school physical education experts(in-service PE teacher, school commissioner, professor) were selected as a panel for delphi survey. A total of three delphi surveys and expert meeting were combined, resulting in four evaluation areas, 11 evaluation criteria, 22 evaluation indicators, and 41 evaluation items. As a result of the study, most of evaluation indicators showed high validity, but some indicators (1 student 1 exercise practice and linkage with community) had lower comparatively about consensus, convergence, and CVR values . In conclusion, we confirmed the positive perception and necessity of school physical education activation policy, but produce the low effectiveness of school physical education policy and the lack of systematic program operation evaluation indicators implemented by physical education teachers. We purpose to find out cases of reflection and improvement of a physical activity program based on the developed education indicators, and to develop a large number of indicators to evaluate various aspects of program operation.
Files in This Item
There are no files associated with this item.
Appears in
Collections
The Office of Research Affairs > Affiliated Research Institute > 1. Journal Articles

qrcode

Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Altmetrics

Total Views & Downloads

BROWSE