Detailed Information

Cited 0 time in webofscience Cited 0 time in scopus
Metadata Downloads

대상통제운동에 기반한 신체표현활동이 유아의 운동능력, 자아존중감, 공간지각력에 미치는 효과 분석

Authors
지성애윤지은
Issue Date
Aug-2017
Publisher
한국영유아교원교육학회
Keywords
대상통제운동에 기반한 신체표현활동; 운동능력; 자아존중감; 공간지각력; physical expression activity based on object-control; motor proficiency ability; sense of self-esteem; space perceptual ability
Citation
유아교육학논집, v.21, no.4, pp 199 - 228
Pages
30
Journal Title
유아교육학논집
Volume
21
Number
4
Start Page
199
End Page
228
URI
https://scholarworks.bwise.kr/cau/handle/2019.sw.cau/5577
ISSN
1229-5809
Abstract
본 연구는 대상통제운동에 기반한 유아 신체표현활동을 개발하고, 개발한 활동이 유아의 운동능력, 자아존중감 그리고 공간지각력에 미치는 효과를 분석하여 현장적용 타당성을 검증하는데 목적이 있다. 연구대상은 총 44명으로 평균 월령은 63.03개월(SD=3.37)이었고 유치원의 동일연령 2개 반을 실험집단과 통제집단으로 무선배정하고 실험집단에는 대상통제운동에 기반한 신체표현활동을 처치하였고, 통제집단에는 주제 탐색에 기반한 신체표현활동을 제공하였다. 유아운동능력척도, 자아존중감척도 그리고 K-WPPSI-IV를 통해 연구자료를 수집하였으며, 수집된 자료는 t-검증을 통해 실험처치의 효과를 분석하였다. 연구결과 대상통제운동에 기반한 신체표현활동에 참여하였던 실험집단 유아들의 운동능력, 자아존중감 그리고 공간지각력의 사후점수가 통제집단 유아들보다 유의미하게 높게 증진된 것으로 밝혀졌다. 이러한 결과는 본 연구에서 개발한 대상통제운동에 기반한 신체표현활동이 주제 탐색에 기반한 신체표현활동보다 유아의 운동능력, 자아존중감 그리고 공간지각력 함양에 효과적임을 입증한 것이라 본다.
This study constructed a physical expression activity based on object-control and analyzed its effects on young children’s motor proficiency, sense of self-esteem, and space perceptual ability. The subjects used in this study were 44 children who had attended a kindergarten in S city. The monthly age of the subjects was 63.03 (SD=3.37) on average. The experimental group participated in the physical expression activity based on object-control while the control group took part in a physical expression activity based on subject exploration. ‘Motor Proficiency Test for Young Children,’ ‘Young Children’s Sense of Self-Esteem Inventory,’ and K-WPPSI-IV were used in collection of data, and t-test for analyzing them. The results revealed statistically significant differences in post-test scores between the experimental group and the control group. The scores of motor proficiency, self-esteem, and space perceptual ability of the children in the experimental group were significantly higher than those of the control group. In conclusion, the results of this study suggest that the physical expression activity developed in this study effectively promotes young children’s motor proficiency, self-esteem, and space perceptual ability.
Files in This Item
There are no files associated with this item.
Appears in
Collections
College of Education > Department of Early Childhood Education > 1. Journal Articles

qrcode

Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Altmetrics

Total Views & Downloads

BROWSE