유아의 주의집중력과 제반변인 간의 관계성 분석: 실행기능, 언어능력, 자아존중감, 회복탄력성 변인을 중심으로
- Authors
- 지성애; 김채연
- Issue Date
- 2016
- Publisher
- 한국영유아교원교육학회
- Keywords
- attention ability; executive function; language ability; self-esteem; recovery-resilience; 주의집중력; 실행기능; 언어능력; 자아존중감; 회복탄력성
- Citation
- 유아교육학논집, v.20, no.6, pp 235 - 261
- Pages
- 27
- Journal Title
- 유아교육학논집
- Volume
- 20
- Number
- 6
- Start Page
- 235
- End Page
- 261
- URI
- https://scholarworks.bwise.kr/cau/handle/2019.sw.cau/7592
- ISSN
- 1229-5809
- Abstract
- 본 연구는 만 5세 유아의 주의집중력과 실행기능, 언어능력, 자아존중감, 회복탄력성 간의관계성을 분석하는데 목적이 있다. 연구대상은 유치원 및 어린이집에 재원중인 만 5세 유아총 216명으로 평균 월령은 75.01(SD=1.64)이었으며, 주의집중력, 실행기능, 수용ㆍ표현언어 , 자아존중감, 회복탄력성 검사도구들을 통하여 연구자료를 수집하였다. 수집된 자료는 Pearson 적률상관 분석과 단계적 중다회귀분석을 통해 변인들 간의 상관관계와 상대적 영향력을 검증하였다. 연구결과 유아의 주의집중력과 실행기능, 언어능력, 자아존중감, 회복탄력성이 유의미한 정적상관이 있는 것으로 밝혀졌다. 또한 실행기능이 유아의 주의집중력을 가장 강력하게 영향을 미치는 정적예측변인으로 나타났으며 언어능력, 자아존중감이 추가적인 예측변인으로 밝혀졌다. 마지막으로 독립변인의 하위변인별로 영향력을 분석한 결과, 언어능력의 하위변인인 ‘표현언어’가 유아의 주의집중력을 예측하는 가장 강력한 변인으로 나타났으며, 실행기능의 하위변인인 ‘정서적 실행기능’, 자아존중감의 하위 변인인 ‘인지적자아’ 그리고 회복탄력성의 하위변인인 ‘정서조절력’이 유의미한 추가적인 예측변인으로 나타났다.
The purpose of this study was to analyze the relationships among attention ability, executive function, language ability, self-esteem, and recovery-resilience of young children.
The subjects of this study were 216 children (70.01 months old on average, SD=1.64) who were attending preschools and kindergartens. The research data were collected by ‘Mr.CUCUI task’, ‘Card Sorting task’, ‘Less if More task’, ‘Sticker Searching task’, ‘PRES: Preschool Receptive-Expressive Language Scale’, ‘Child’s Self-esteem’, and ‘Child’s Resilience Assessment’. Pearson correlation and Step-wise multi regression were used to analyze the relationship of variables and its relative influence. Results showed a positive correlation among attention ability, executive function, language ability, self-esteem, and recovery-resilience. Also, executive function affected children’s attention ability the most, and language ability and self-esteem were the additional variable. Lastly, the results of this analysis of the relative influence between the attention ability and the subordinate factors of the independent variables showed that the ‘expressive language,’ which is a subordinate factor of child’s language ability, was found to be the strongest predictive factor, and the ‘hot-executive function’, which is a subordinate factor of executive function, the ‘cognitive ego’, which is a subordinate factor of self-esteem, the ‘emotional regulation’, which is a subordinate factor of recovery-resilience were found to be an additional predictive factor.
- Files in This Item
- There are no files associated with this item.
- Appears in
Collections - College of Education > Department of Early Childhood Education > 1. Journal Articles

Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.