Detailed Information

Cited 0 time in webofscience Cited 0 time in scopus
Metadata Downloads

지체장애인과 비장애인 간 관광심리 및 행동 과정에 대한 모델 비교 연구 - 개인가치, 심리적 임파워먼트, 사회적 지원 및 관광행동 간의 관계를 중심으로 -A Comparative Study of Tourism Psychology and Behavior Models between People who are Physically Challenged and Those who are not: Focusing on the Relations Concerning Personal Values, Psychological Empowerment, Social Support and Tourism Behavior

Other Titles
A Comparative Study of Tourism Psychology and Behavior Models between People who are Physically Challenged and Those who are not: Focusing on the Relations Concerning Personal Values, Psychological Empowerment, Social Support and Tourism Behavior
Authors
이경찬김남조
Issue Date
Mar-2016
Publisher
한국관광학회
Keywords
개인가치; 심리적 임파워먼트; 사회적 지원; 관광행동의도; 지체장애인; 비장애인; Personal value; Psychological empowerment; Social support; Tourism behavioral intention; Disabled person; Ordinary person
Citation
관광학연구, v.40, no.3, pp.35 - 53
Indexed
KCI
Journal Title
관광학연구
Volume
40
Number
3
Start Page
35
End Page
53
URI
https://scholarworks.bwise.kr/hanyang/handle/2021.sw.hanyang/154946
DOI
10.17086/JTS.2016.40.3.35.53
ISSN
1226-0533
Abstract
본 연구는 지체장애인과 비장애인을 대상으로 개인가치, 심리적 임파워먼트 그리고 사회적 지원이 관광행동의도에 미치는 영향을 알아보기 위해서 진행하였다. 분석결과에 따르면 지체장애인의 개인가치는 관광태도에 직접적인 영향을 미치는 것이 아니라 심리적 임파워먼트와 사회적 지원을 완전 매개하여 관광태도, 관광행동의도에 영향을 미치는 요인으로 확인되었다. 그러나 비장애인의 개인가치는 관광태도, 관광행동의도에 직접적인 영향을 미치며, 개인가치와 관광태도 사이에서 사회적 지원만이 매개요인이라는 것이 확인되었다. 즉, 심리적 임파워먼트는 지체장애인의 관광태도, 관광행동의도에 중요한 변인임을 의미하는 것이다. 이러한 결과는 관광행동의도에 미치는 변인이 지체장애인과 비장애인이 다르다는 것을 뜻하며, 특히 심리적 임파워먼트는 지체장애인의 관광행동을 추동하는데 매우 중요하다는 점을 밝힌 것이 본 연구의 가장 큰 의의라고 볼 수 있다. 이러한 결과는 그동안 장애인 관광행동을 이해하는데 부족한 기초연구로서 그 가치가 있다고 할 수 있다. 향후 사회적으로 소외된 계층인 장애인의 관광활동을 정책적으로 논의하는데 있어 기초자료로서 활용할 수 있을 것이다.
Files in This Item
Go to Link
Appears in
Collections
서울 사회과학대학 > 서울 관광학부 > 1. Journal Articles

qrcode

Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Related Researcher

Researcher Kim, Nam Jo photo

Kim, Nam Jo
COLLEGE OF SOCIAL SCIENCES (SCHOOL OF TOURISM)
Read more

Altmetrics

Total Views & Downloads

BROWSE