Detailed Information

Cited 0 time in webofscience Cited 0 time in scopus
Metadata Downloads

메시지 유형에 따른 숙박시설 잠재적 이용객의 에너지 절약 태도와 행동의도 비교Comparison on Energy Saving Attitude and Behavioral Intention of Potential Accommodation Users' by Message Types

Other Titles
Comparison on Energy Saving Attitude and Behavioral Intention of Potential Accommodation Users' by Message Types
Authors
김상태유광민김남조
Issue Date
Oct-2013
Publisher
대한관광경영학회
Keywords
climate change; energy conservation; persuasive message; compensation; 기후변화; 에너지 절약; 설득메시지; 보상
Citation
관광연구, v.28, no.4, pp.177 - 193
Indexed
KCI
Journal Title
관광연구
Volume
28
Number
4
Start Page
177
End Page
193
URI
https://scholarworks.bwise.kr/hanyang/handle/2021.sw.hanyang/161732
ISSN
1226-2501
Abstract
본 연구는 메시지 유형에 따라 잠재적 숙박시설 이용객의 에너지 절약 태도와 행동의도에 차이가 있는지를 검증하였다. 이를 위해 실험 연구방법을 수행하였다. 연구결과를 보면 메시지 유형별로 실천에 대한 태도는 통계적으로 유의한 차이가 있는 것으로 나타났고, 감성적 메시지와 비금전적 보상 메시지가 함께 포함된 메시지가 다른 메시지 유형보다 평균이 높게 나타났다. 즉, 실천에 대한 태도를 높이기 위해서는 응답자의 감성을 자극하고 실천에 대한 보상을 환경기금으로 기부하는 메시지가 가장 유리한 것으로 나타났다. 행동의도도 실천에 대한 태도와 유사하게 감성적 메시지와 비금전적 보상이 포함된 메시지 유형의 평균이 높게 나타났다. 따라서 숙박시설 이용객의 에너지 절약을 유도하기 위해서는 감성적 메시지와 비금전적 보상이 포함된 메시지 유형이 효과적인 것으로 사료된다.
Files in This Item
There are no files associated with this item.
Appears in
Collections
서울 사회과학대학 > 서울 관광학부 > 1. Journal Articles

qrcode

Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Related Researcher

Researcher Kim, Nam Jo photo

Kim, Nam Jo
COLLEGE OF SOCIAL SCIENCES (SCHOOL OF TOURISM)
Read more

Altmetrics

Total Views & Downloads

BROWSE