Detailed Information

Cited 0 time in webofscience Cited 0 time in scopus
Metadata Downloads

‘문화적으로 적합한 교수법’의 개념 탐색: 한국 다문화교육에의 적용(Re)conceptualization of ‘Culturally Relevant Pedagogy’: Its implication to multicultural education in South Korea

Other Titles
(Re)conceptualization of ‘Culturally Relevant Pedagogy’: Its implication to multicultural education in South Korea
Authors
김종훈최주리
Issue Date
2015
Publisher
한국다문화교육학회
Keywords
Culturally relevant pedagogy; Multicultural education; Academic success; Cultural competence; Critical consciousness.; 문화적으로 적합한 교수법; 다문화교육; 학업적 성공; 문화적 역량; 비판적 의식
Citation
다문화교육연구, v.8, no.4, pp.117 - 136
Journal Title
다문화교육연구
Volume
8
Number
4
Start Page
117
End Page
136
URI
https://scholarworks.bwise.kr/hongik/handle/2020.sw.hongik/13881
DOI
10.14328/MES.2015.12.31.117
ISSN
2005-4963
Abstract
본 연구는 ‘문화적으로 적합한 교수법’(culturally relevant pedagogy)의 개념을 탐색하고, 이를 바탕으로 한국의 다문화교육을 위한 시사점을 제공하는 데 그 목적이 있다. 이를 위해, 이 글은 ‘문화적으로 적합한 교수법’의 세 가지 요소 혹은 준거에 해당하는 ‘학업적 성공’, ‘문화적 역량’, ‘비판적 의식’ 개념을 체계적으로 탐색하고, 이를 토대로 ‘문화적으로 적합한 교수법’을 실천하고자 할 때 유의해야 할 사항에 대하여 검토해 보았다. 마지막으로 이 글은 한국 다문화교육의 상황과 맥락에 맞게 문화적으로 적합한 교수법을 적용함에 있어 고려해야 할 점이 무엇인지 논의하였다.
Files in This Item
There are no files associated with this item.
Appears in
Collections
College of Education > Department of Education > 1. Journal Articles

qrcode

Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Altmetrics

Total Views & Downloads

BROWSE