‘문화적으로 적합한 교수법’의 개념 탐색: 한국 다문화교육에의 적용(Re)conceptualization of ‘Culturally Relevant Pedagogy’: Its implication to multicultural education in South Korea
- Other Titles
- (Re)conceptualization of ‘Culturally Relevant Pedagogy’: Its implication to multicultural education in South Korea
- Authors
- 김종훈; 최주리
- Issue Date
- 2015
- Publisher
- 한국다문화교육학회
- Keywords
- Culturally relevant pedagogy; Multicultural education; Academic success; Cultural competence; Critical consciousness.; 문화적으로 적합한 교수법; 다문화교육; 학업적 성공; 문화적 역량; 비판적 의식
- Citation
- 다문화교육연구, v.8, no.4, pp.117 - 136
- Journal Title
- 다문화교육연구
- Volume
- 8
- Number
- 4
- Start Page
- 117
- End Page
- 136
- URI
- https://scholarworks.bwise.kr/hongik/handle/2020.sw.hongik/13881
- DOI
- 10.14328/MES.2015.12.31.117
- ISSN
- 2005-4963
- Abstract
- 본 연구는 ‘문화적으로 적합한 교수법’(culturally relevant pedagogy)의 개념을 탐색하고, 이를 바탕으로 한국의 다문화교육을 위한 시사점을 제공하는 데 그 목적이 있다. 이를 위해, 이 글은 ‘문화적으로 적합한 교수법’의 세 가지 요소 혹은 준거에 해당하는 ‘학업적 성공’, ‘문화적 역량’, ‘비판적 의식’ 개념을 체계적으로 탐색하고, 이를 토대로 ‘문화적으로 적합한 교수법’을 실천하고자 할 때 유의해야 할 사항에 대하여 검토해 보았다. 마지막으로 이 글은 한국 다문화교육의 상황과 맥락에 맞게 문화적으로 적합한 교수법을 적용함에 있어 고려해야 할 점이 무엇인지 논의하였다.
- Files in This Item
- There are no files associated with this item.
- Appears in
Collections - College of Education > Department of Education > 1. Journal Articles
![qrcode](https://api.qrserver.com/v1/create-qr-code/?size=55x55&data=https://scholarworks.bwise.kr/hongik/handle/2020.sw.hongik/13881)
Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.