Detailed Information

Cited 0 time in webofscience Cited 0 time in scopus
Metadata Downloads

고등학생 필자와 대학생 작문 협조자의 연결을 통한 중등학교-사범대학 연계 수업 실행 연구A Study on the Linkage Class between Secondary School and College of Education through the Connection of High School Student Writer and College Student Writing Supporter

Other Titles
A Study on the Linkage Class between Secondary School and College of Education through the Connection of High School Student Writer and College Student Writing Supporter
Authors
송지언장지혜
Issue Date
2019
Publisher
한국 리터러시 학회
Keywords
중등학교-사범대학 연계수업; 작문 피드백; 작문 협조자; 피드백 편지; 학생 필자; 예비교사; Linkage Class Between Secondary School and College of Education; Writing Feedback; Writing Supporter; Feedback Letter; Student writer; Pre-service Teacher
Citation
리터러시 연구, v.10, no.3, pp.317 - 351
Journal Title
리터러시 연구
Volume
10
Number
3
Start Page
317
End Page
351
URI
https://scholarworks.bwise.kr/hongik/handle/2020.sw.hongik/2481
DOI
10.37736/kjlr.2019.06.10.3.317
ISSN
2586-7229
Abstract
이 연구의 목적은 작문 수업에서 고등학교와 사범대학의 연계 수업 모델을 개발하고자 하는 것이다. 이를 위해 고등학교 교사와 사범대학 국어교육과 교수가 협력하여 연계 수업을 설계하고, 고등학교 2학년 학생 30명과 사범대학 국어교육과 4학년 학생 9명이 4주에 걸쳐 피드백 편지로 교류하는 수업을 진행하였다. 고등학생 필자의 쓰기 과정에 예비교사인 대학생이 작문 협조자로 참여하면, 고등학생은 교실에서 만나는 동료 학생이나 교사 말고도 새로운 작문 협조자의 의견을 접할 수 있게 되고 개별적인 피드백을 받을 수 있게 된다는 장점이 있다. 또한 대학생들은 예비교사로서 실제 학생의 글을 접하고 작문 지도 실습을 할 수 있다는 장점도 있다. 이 연구의 결과 고등학생 글의 평가 점수가 향상되었을 뿐만 아니라 고등학생의 쓰기에 대한 흥미나 책임감에 긍정적인 영향을 미친 것으로 파악되었다. 특히 대학생 작문 협조자의 피드백은 작문 실력이 부족한 학생들에게 더 큰 성과를 보였고, 전반적으로는 글의 조직 면을 개선시키는 데 도움을 준 것으로 나타났다.
Files in This Item
There are no files associated with this item.
Appears in
Collections
College of Education > Department of Korean Language Education > 1. Journal Articles

qrcode

Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Related Researcher

Researcher Song, Ji eon photo

Song, Ji eon
Education (Korean Language Education)
Read more

Altmetrics

Total Views & Downloads

BROWSE