Detailed Information

Cited 0 time in webofscience Cited 0 time in scopus
Metadata Downloads

시각적 의사소통능력 증진을 위한 협동학습 방법 연구: 초등학교 6학년을 중심으로Understanding Visual Literacy through Cooperative Learning Method: Focused on 6th Graders of Elementary School

Other Titles
Understanding Visual Literacy through Cooperative Learning Method: Focused on 6th Graders of Elementary School
Authors
정혜연서현정
Issue Date
2017
Publisher
한국국제미술교육학회
Keywords
visual literacy; cooperative learning; project learning; conversation-centered group appreciation learning; 시각적 의사소통능력; 협동학습; 프로젝트 학습; 대화중심 그룹감상 학습
Citation
미술과 교육, v.18, no.1, pp.145 - 171
Journal Title
미술과 교육
Volume
18
Number
1
Start Page
145
End Page
171
URI
https://scholarworks.bwise.kr/hongik/handle/2020.sw.hongik/6811
ISSN
1229-747X
Abstract
이 논문은 학생들 상호 간의 소통 증대를 위한 제안으로서 시각적 의사소통능력 신장을 위한 미술과 협동학습 방법을 모색하고 교육적 가치와 학습 경험에의 영향력을 연구하였다. 소통능력은 협력적 상호작용을 통해 의사소통 행위에 참여하는 학습 과정 안에서 체득할 수 있으므로 학습자 간의 교류 빈도가 높은 협동학습을 적용하였으며, 프로젝트 학습법, 대화중심 그룹 감상법, ‘Co-op Co-op’모형의 학습 절차를 바탕으로 협동적 프로젝트 학습의 계획을 수립하고 본 연구를 실행하였다. 연구의 결과 학습자 중심의 교육 방법으로 학습 동기와 참여도가 높았고, 실제적인 체험을 통한 의사소통의 실천이 가능하였으며, 능동적인 감상자 및 소비자를 위한 교육 방법으로 고급 사고력 및 비판적 해독력 향상에 효과적이었다. 또, 다학문적이자 통합적인 접근으로 학생들의 전인적인 성장에 도움이 되었으며, 타인과의 상호작용을 통해 인간관계의 긴밀함을 증진시킬 수 있었다는데 의의가 있다.
Files in This Item
There are no files associated with this item.
Appears in
Collections
Graduate School of Education > Art Education > 1. Journal Articles

qrcode

Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Related Researcher

Researcher Chung, Hye Youn photo

Chung, Hye Youn
Graduate School of Education (Art Education)
Read more

Altmetrics

Total Views & Downloads

BROWSE