Detailed Information

Cited 0 time in webofscience Cited 0 time in scopus
Metadata Downloads

부모-자녀 간 의사소통 훈련이 중학생의 또래관계기술 및 학교적응에 미치는 효과The Effects of Parent-Child Communication Training on Peer Relationship Skills and School Adaptation of Middle School Students

Other Titles
The Effects of Parent-Child Communication Training on Peer Relationship Skills and School Adaptation of Middle School Students
Authors
김성현백현옥
Issue Date
2021
Publisher
한국학부모학회
Keywords
Parents' ; Parent-child Communication Training; Middle School Students; Peer Relationship Skills; School Adaptation; 학부모; 부모-자녀 간 의사소통 훈련; 중학생; 또래관계기술; 학교적응
Citation
학부모연구, v.8, no.3, pp.21 - 37
Journal Title
학부모연구
Volume
8
Number
3
Start Page
21
End Page
37
URI
https://scholarworks.bwise.kr/sch/handle/2021.sw.sch/19062
DOI
10.56034/kjpg.2021.8.4.65
ISSN
2383-8892
Abstract
이 연구에서는 부모-자녀 간 의사소통 훈련이 중학생의 또래관계기술 및 학교적응에 미치는 효과를 알아보기 위해 연구가 진행되었다. 본 연구에서는 다음과 같이 연구문제를 설정하였다. 첫째, 부모-자녀 간 의사소통 훈련은 중학생의 또래관계기술에 어떠한 효과 있는가이었고 둘째, 부모-자녀 간 의사소통 훈련은 중학생의 학교적응에 어떠한 효과가 있는가이었다. 본 연구에서의 대상은 G시 소재 중학생 학부모 22명과 중학생 22명이었다. 조사도구로는 또래관계기술척도와 학교적응척도를 사용하였고, 분석방법으로는 빈도, t-검증, 공변량분석(ANCOVA)을 실시하였다. 본 연구의 결과를 살펴보면 첫째, 부모-자녀 간 의사소통 훈련이 중학생의 또래관계기술을 증진시키는 것으로 나타났다. 둘째, 부모-자녀 간 의사소통 훈련은 중학생의 학교적응력을 증진시키는 것으로 나타났다. 이 연구를 통해 부모-자녀 간 의사소통 훈련과 중학생의 또래관계기술, 학교적응과 관련하여 교육현장에서의 시사점을 제공한다고 볼 수 있다.
Files in This Item
There are no files associated with this item.
Appears in
Collections
ETC > 1. Journal Articles

qrcode

Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Related Researcher

Researcher Kim, Sung Hyun photo

Kim, Sung Hyun
Graduate School of Education (Graduate School of Education)
Read more

Altmetrics

Total Views & Downloads

BROWSE