유아교사의 자아존중감이 감정노동에 미치는 영향: 진지한 여가의 조절효과를 중심으로The impact of self-esteem on emotional labor among preschool and kindergarten teachers: focusing on the moderating effect of serious leisure
- Other Titles
- The impact of self-esteem on emotional labor among preschool and kindergarten teachers: focusing on the moderating effect of serious leisure
- Authors
- 장윤호; 유영의
- Issue Date
- Jul-2023
- Publisher
- 한국유아교육학회
- Keywords
- early childhood teacher; self-esteem; emotional labor; serious leisure; 유아교사; 자아존중감; 감정노동; 진지한 여가
- Citation
- 유아교육연구, v.43, no.4, pp 93 - 110
- Pages
- 18
- Journal Title
- 유아교육연구
- Volume
- 43
- Number
- 4
- Start Page
- 93
- End Page
- 110
- URI
- https://scholarworks.bwise.kr/sch/handle/2021.sw.sch/25744
- DOI
- 10.18023/kjece.2023.43.4.005
- ISSN
- 1226-9565
2733-9637
- Abstract
- 본 연구의 목적은 유아교사의 자아존중감과 감정노동의 관계에서 진지한 여가의 조절효과를 탐색하는 것이다. 유치원과 어린이집에 근무하는 유아교사 316명의 수집된 데이터는 연구문제에 따라 Person의 적률상관관계분석, Andrew Hayes의 조절효과 분석 모델을 사용하여 분석하였다. 연구결과, 유아교사의 자아존중감과 진지한 여가는 정적인 상관이 있었으며, 유아교사의 감정노동과자아존중감, 진지한 여가는 부적인 상관이 있었다. 또한, 유아교사의 자아존중감과 감정노동의 관계에서 진지한 여가는 조절효과를 가지는 것으로 나타났다. 즉, 유아교사의 진지한 여가 활동 수준이 높으면 감정노동에 긍정적으로 대처할 수 있는 것으로 기대된다. 연구결과는 유아교사의 자아존중감, 감정노동, 진지한 여가의 관계를 규명하였고 유아교사를 지원하는 방안을 모색하는데기초자료를 제공할 수 있을 것이다.
- Files in This Item
- There are no files associated with this item.
- Appears in
Collections - College of Humanities and Social Sciences > Department of Early Childhood Education > 1. Journal Articles

Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.