Detailed Information

Cited 0 time in webofscience Cited 0 time in scopus
Metadata Downloads

연출가연극의 비조(鼻祖), ‘연극공작 게오르크 2세(1826-1914)’의 연극관과 연출론에 관한 소고A Study of the Theatre Perspective and the Directing Methods of the 'Theater Duke Georg II.(1826-1914)' as Founder of the Director's Theatre

Other Titles
A Study of the Theatre Perspective and the Directing Methods of the 'Theater Duke Georg II.(1826-1914)' as Founder of the Director's Theatre
Authors
성명현
Issue Date
2019
Publisher
한국콘텐츠학회
Keywords
Theater Duke Georg II.; Meininger Principle; Regisseur as Representer of Playwright; Interpretive Directing True to Original Texts; Purposive Directing; Independence of Direction; 연극공작 게오르크 2세; 마이닝거 프린칲; 극작가의 대변자로서 연출자(演出者); 원작에 충실한 해석적 연출; 목적연출; 연출(자)의 독립
Citation
한국콘텐츠학회 논문지, v.19, no.10, pp 248 - 273
Pages
26
Journal Title
한국콘텐츠학회 논문지
Volume
19
Number
10
Start Page
248
End Page
273
URI
https://scholarworks.bwise.kr/sch/handle/2021.sw.sch/4961
DOI
10.5392/JKCA.2019.19.10.248
ISSN
1598-4877
2508-6723
Abstract
본 연구는 근대 독일 작센-마이닝겐 공국의 군주 ‘게오르크 2세 공작’의 연극관과 연출론에 대해 마이닝거 프린칲에 기초하여 그의 동시대적 맥락에서 고찰하였다. 그는 연극을 국내외 현실을 중재하고 국위를 고양하기 위한 합목적적 매체로 활용한 연극-문화정치가이자 제작자 겸 연출자였다. 지면 여건상 그의 연출론을 중심으로 요약하면, 그는 마이닝겐 극단에서 종합예술작품인 연극의 창조를 목표로 하여, 희곡 원전을 작가의 대변자적 입장에서 상연하는 연출 방법론을 수립하였다. 그의 전제적인 연출법에 수반된 포괄적 역사주의, 학술적 선행연구, 원전에 충실한 해석과 완결된 앙상블 효과를 위한 목적연출, 제작 단계별 분업과 협업, 배우의 개성과 앙상블 연기 중시, 체계적인 배우훈련과 철저한 리허설 실행 및 배우연극의 스타시스템과 전문역 같은 낡은 관행과 관습의 배격 등은 연극창조의 새로운 가치관과 실천 체계로서 혁신적인 것이었다. 그는 연출(자)의 독립과 독자성을 수립하며 근대 연출자연극의 새로운 지평을 열었고, 이로써 근·현대 연출가연극을 위한 토대를 놓았다.
Files in This Item
There are no files associated with this item.
Appears in
Collections
ETC > 1. Journal Articles

qrcode

Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Altmetrics

Total Views & Downloads

BROWSE