Detailed Information

Cited 0 time in webofscience Cited 0 time in scopus
Metadata Downloads

다문화가정 장애위험 영유아의 사회성 발달 특성과 교육적 지원에 대한 교사의 인식: KJ법을 통한 사례 연구Social Development of Young Children at Risk from Multicultural Families and How Teachers Conceive of such Educational Support: A Case Study through KJ Method

Other Titles
Social Development of Young Children at Risk from Multicultural Families and How Teachers Conceive of such Educational Support: A Case Study through KJ Method
Authors
박애스더이상희
Issue Date
2019
Publisher
한국유아특수교육학회
Keywords
다문화가정 장애위험 영유아; 사회성 발달 특성; 교육적 지원; KJ법; young children at risk from multicultural families; social development traits; educational support; KJ method
Citation
유아특수교육연구, v.19, no.1, pp 161 - 186
Pages
26
Journal Title
유아특수교육연구
Volume
19
Number
1
Start Page
161
End Page
186
URI
https://scholarworks.bwise.kr/sch/handle/2021.sw.sch/5231
ISSN
1598-4303
2713-9042
Abstract
본 연구는 다문화가정 장애위험 영유아의 사회성 발달 프로그램을 개발하기 위한 기초조사로 다문화가정 장애위험 영유아의 사회성 발달 특성 및 이들에게 필요한 교육적 지원은 어떠한지 파악하는 것을 목적으로 하였다. 이를 위해 경기도 및 충청남도 지역에서 근무 중인 교사(보육교사, 언어치료사) 5명을 대상으로 개별 심층서면조사 및 포커스 그룹 인터뷰를 실시하여 수집된 자료를 질적 연구 방법인 KJ법으로 분석하였다. 그 결과, 첫째, 다문화가정 장애위험 영유아의 사회성 발달 특성으로는 ‘개별 특성’, ‘가정의 영향’, ‘주류 사회로부터의 소외’라는 3개 그룹이 도출되었다. 둘째, 다문화가정 장애위험 영유아를 위한 교육적 지원으로는 ‘교육 전략’, ‘교사 교육’, ‘가족 지원’이라는 3개 그룹이 도출되었다. 본 연구는 향후 다문화가정 장애위험 영유아의 사회성 발달에 실질적인 효과를 기대할 수 있는 프로그램 개발 시 필요한 구체적 정보를 제공한 점에서 의의가 있다.
Files in This Item
There are no files associated with this item.
Appears in
Collections
College of Humanities and Social Sciences > Department of Special Education > 1. Journal Articles

qrcode

Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Related Researcher

Researcher Lee, Sang Hee photo

Lee, Sang Hee
College of Humanities and Social Sciences (Department of Special Education)
Read more

Altmetrics

Total Views & Downloads

BROWSE