Detailed Information

Cited 0 time in webofscience Cited 0 time in scopus
Metadata Downloads

보육교사의 정서조절능력이 교사효능감 및 영아-교사 상호작용에 미치는 영향The Effect of Childcare Teachers' Emotional Regulation Ability on Teacher Efficacy and Early Childhood Teacher Interaction

Other Titles
The Effect of Childcare Teachers' Emotional Regulation Ability on Teacher Efficacy and Early Childhood Teacher Interaction
Authors
정미애유경훈
Issue Date
Sep-2021
Publisher
한국산학기술학회
Keywords
Childcare Teacher; Emotional Regulation Ability; Teacher Efficacy; Infant-Teacher Interaction; Emotional Health
Citation
한국산학기술학회논문지, v.22, no.9, pp.324 - 332
Journal Title
한국산학기술학회논문지
Volume
22
Number
9
Start Page
324
End Page
332
URI
http://scholarworks.bwise.kr/ssu/handle/2018.sw.ssu/41517
DOI
10.5762/KAIS.2021.22.9.324
ISSN
1975-4701
Abstract
본 연구 보육교사의 정서조절능력이 교사효능감 및 영아-교사 상호작용에 미치는 영향을 검증하는데 목적이 있다. 이를 위해 수도권 지역의 보육교사 193명을 대상으로 정서조절능력, 교사효능감, 영아-교사 상호작용에 대한 설문을 실시하였고, 수집된 자료를 spss22 프로그램을 활용하여 적률 상관계수, 선형회귀분석 방법으로 분석하였다. 연구결과 첫째, 정서조절능력, 교사효능감, 영아-교사 상호작용은 정적 상관관계가 있는 것으로 나타났다. 둘째, 보육교사의 정서 조절능력이 교사효능감과 영아-교사 상호작용을 회귀분석한 결과 유의미한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 이와같은 결과는 보육현장에서 교사의 정서조절능력의 중요성과 함께 지원이 필요함을 시사한다. 본 연구는 보육교사의 정서조절능력의 중요성을 밝힘으로써 보육현장에서 영아들에게 긴밀한 영향을 줄 수 있는 보육교사의 정서조절능력을 위한 지원과 프로그램의 필요성에 대한 근거자료를 제시하였다는 데 그 의의가 있다.
Files in This Item
Go to Link
Appears in
Collections
Graduate School of Education > Major in Early Child Education > 1. Journal Articles

qrcode

Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Related Researcher

Researcher Yu, Gyeong Hun photo

Yu, Gyeong Hun
Graduate School (Graduate School of Education)
Read more

Altmetrics

Total Views & Downloads

BROWSE