Detailed Information

Cited 0 time in webofscience Cited 0 time in scopus
Metadata Downloads

기업 이러닝 영어 교육훈련의 교수-학습 실재감 연구

Full metadata record
DC Field Value Language
dc.contributor.author송고은-
dc.date.available2019-03-08T18:02:24Z-
dc.date.issued2015-
dc.identifier.issn1598-2106-
dc.identifier.urihttps://scholarworks.bwise.kr/cau/handle/2019.sw.cau/10072-
dc.description.abstract이 연구는 기업 HRD 교육훈련 프로그램에서 온라인 영어교육이 확대되는 추세 속에 영어 이러닝에 대한 교수-학습 실재감이 구성원의 교육훈련 프로그램의 효과성 향상에 긍정적 영향을 미칠 것이라는 점을 검증하는데 목적을 두었다. 이에 서울에 본사를 두고 직원을 대상으로 온라인 영어교육업체에 영어 교육훈련 프로그램을 위탁 실시하고 있는 3개 기업을 선정하여, 이러닝 영어 교육훈련을 이수한지 3개월 이상 1년 미만의 남녀 임직원 164명의 설문조사자료를 가지고 통계분석을 실시하였다. 기업 이러닝 영어 교육훈련 프로그램의 교수-학습 실재감이 교육훈련 프로그램의 효과성에 미치는 영향을 살펴보기 위하여 교수실재감, 인지학습실재감, 감성학습실재감을 독립변수로 하여 교육훈련 프로그램의 효과성인 반응수준, 학습수준, 전이수준, 결과수준 각각을 종속변수로 놓고 다중회귀분석을 실시하였으며, 그 결과, 교육훈련 프로그램 효과성에 대한 교수-학습 실재감 하위변인의 영향력은 모두 교수실재감 > 인지학습실재감 > 감성학습실재감 순인 것으로 나타났다. 이러한 결과는 HRD 교육훈련 프로그램으로 시행되는 기업 이러닝 영어교육의 효과성, 즉 교육프로그램 내용에 대한 만족도, 학습된 정도, 현업에의 적용 정도, 그리고 교육훈련 프로그램의 목표인 업무 역량의 향상 정도가 영어 이러닝 환경의 교수설계와 조직화, 학습 촉진과 지원 역할에 따라 달라질 수 있다는 것을 의미한다.-
dc.description.abstractIn light of the increasing trend toward online English education, the purpose of the present study was to establish whether teaching-learning presence positively enhances the effects of English e-learning in corporate HRD education and training. The three firms selected for the study have head offices in Seoul and have entrusted the implementation of English education and training programs to online English education company. To examine the effects of teaching-learning presence on program outcomes, questionnaire surveys were conducted with 164 male and female executives and staff members who had completed e-learning-based English education and training at least three months but not more than one year earlier. The survey data were statistically analyzed by multiple regression analysis, using teaching presence, cognitive learning presence, and emotional learning presence as independent variables, and response levels, learning levels, transference levels, and result levels as dependent variables to determine the effectiveness of the programs. According to the results, among the sub-variables of teaching-learning presence, teaching presence showed the largest effects, followed by cognitive learning presence and emotional learning presence. The results confirm that program effectiveness, as measured by satisfaction with program content, degree of learning, degree of application to field work, and degree of enhancement of work capacity (which is the goal of education and training) may vary according to teaching design, organization of the e-learning environment, learning promotion, and support roles.-
dc.format.extent19-
dc.publisher학습자중심교과교육학회-
dc.title기업 이러닝 영어 교육훈련의 교수-학습 실재감 연구-
dc.typeArticle-
dc.identifier.bibliographicCitation학습자중심교과교육연구, v.15, no.9, pp 557 - 575-
dc.identifier.kciidART002038766-
dc.description.isOpenAccessN-
dc.citation.endPage575-
dc.citation.number9-
dc.citation.startPage557-
dc.citation.title학습자중심교과교육연구-
dc.citation.volume15-
dc.publisher.location대한민국-
dc.subject.keywordAuthorcorporate education-
dc.subject.keywordAuthore-learning-
dc.subject.keywordAuthorEnglish education-
dc.subject.keywordAuthorpresence-
dc.subject.keywordAuthor기업교육훈련-
dc.subject.keywordAuthor이러닝-
dc.subject.keywordAuthor영어교육-
dc.subject.keywordAuthor실재감.-
dc.description.journalRegisteredClasskci-
Files in This Item
There are no files associated with this item.
Appears in
Collections
Da Vinci College of General Education > 1. Journal Articles

qrcode

Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Related Researcher

Researcher Song, Ko Eun photo

Song, Ko Eun
교양대학 (교양대학)
Read more

Altmetrics

Total Views & Downloads

BROWSE