Detailed Information

Cited 0 time in webofscience Cited 0 time in scopus
Metadata Downloads

동영상 자료를 활용한 과학 활동이 유아의 과학적 흥미와 과학 개념 발달에 미치는 영향

Full metadata record
DC Field Value Language
dc.contributor.author백우선-
dc.contributor.author김민진-
dc.date.available2019-03-08T18:37:12Z-
dc.date.issued2015-12-
dc.identifier.issn1738-0286-
dc.identifier.urihttps://scholarworks.bwise.kr/cau/handle/2019.sw.cau/10153-
dc.description.abstract본 연구의 목적은 동영상 자료 활용이 유아의 과학적 흥미와 과학적 개념 발달에 미치는 효과를 알아보고자 하는 것이다. 이를 위해 D시에 소재한 K유치원의 만 5세 유아 17명을 실험집단으로, 만 5세 유아 17명을 비교집단으로 선정한 후 실험집단 유아에게는 동영상 자료를 활용한 과학 활동을 16회 실시하였으며 비교집단에게는 사진 자료를 활용하여 과학 활동을 실시하였다. 연구 결과 동영상 자료를 이용한 과학 활동을 적용한 실험집단 유아의 사후 과학적 흥미 검사 점수가 비교집단 유아의 사후 과학적 흥미 검사 점수보다 통계적으로 유의미한 수준에서 더욱 더 높은 것으로 나타났다. 반면 실험집단 유아와 비교집단 유아의 사후 과학 개념 검사 점수 간에는 통계적으로 유의미한 차이가 없는 것으로 나타났다. 또한 실험집단과 비교집단 유아들이 과학 활동 후 그린 그림 분석 결과 실험집단 유아들의 그림이 다양한 형태 표현, 세부적 묘사, 다양한 색채 사용 등 비교집단 유아들에 비해 더 완성도 높은 그림을 그린 것으로 나타났다. 본 연구 결과는 동영상 자료가 유아 과학 활동을 위한 효율적 교수매체가 될 수 있음을 나타낸다.-
dc.description.abstractThis study investigated the effects of utilizing video clips to support science activities in the field of natural exploration of Nuri Curriculum on young children’s scientific interests and scientific concepts. For this purpose, an experimental group of 17 five-year-old children and a comparative group of 17 five-year-old children were selected from K kindergarten in D city, and the science activities were conducted for 16 times. The young children in the experimental group participated in video-based science lessons whereas the control group received photograph-based instructions. The results of this study were as follows; First, the post-test scores of scientific interests of the experimental groups were higher than those of the comparative group, and the score difference was statistically significant. However, there was no statistically difference in the post-test scores of scientific concept tests between the two groups. Second, the analysis of the drawings which were drawn after the science activities showed that the young children of the experimental group could draw more complete pictures by sketching various shapes, in detail, and painting with multiple colors than those of the comparative group. The results of the research suggest that video clips are efficient instructional media for science activities in early childhood education.-
dc.format.extent24-
dc.language한국어-
dc.language.isoKOR-
dc.publisher한국어린이미디어학회-
dc.title동영상 자료를 활용한 과학 활동이 유아의 과학적 흥미와 과학 개념 발달에 미치는 영향-
dc.title.alternativeThe Effects of Utilizing Video Clips on Young Children’s Scientific Interests and Scientific Concepts-
dc.typeArticle-
dc.identifier.bibliographicCitation어린이미디어연구, v.14, no.4, pp 1 - 24-
dc.identifier.kciidART002065300-
dc.description.isOpenAccessN-
dc.citation.endPage24-
dc.citation.number4-
dc.citation.startPage1-
dc.citation.title어린이미디어연구-
dc.citation.volume14-
dc.publisher.location대한민국-
dc.subject.keywordAuthor유아 과학 교육-
dc.subject.keywordAuthor멀티미디어-
dc.subject.keywordAuthor동영상 자료-
dc.subject.keywordAuthor과학적 흥미-
dc.subject.keywordAuthor과학 개념-
dc.subject.keywordAuthorscience education for young children-
dc.subject.keywordAuthormultimedia-
dc.subject.keywordAuthorvideo clips-
dc.subject.keywordAuthorscientific interests-
dc.subject.keywordAuthorscientific concepts-
dc.description.journalRegisteredClasskci-
Files in This Item
There are no files associated with this item.
Appears in
Collections
College of Education > Department of Early Childhood Education > 1. Journal Articles

qrcode

Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Related Researcher

Researcher Kim, Min Jin photo

Kim, Min Jin
사범대학 (유아교육과)
Read more

Altmetrics

Total Views & Downloads

BROWSE