Detailed Information

Cited 0 time in webofscience Cited 0 time in scopus
Metadata Downloads

콘텐츠 분석법에 의한 미국 초등학생 G러닝 몰입 요소 분석

Full metadata record
DC Field Value Language
dc.contributor.author위정현-
dc.contributor.author위여경-
dc.date.available2019-03-08T18:38:26Z-
dc.date.issued2015-
dc.identifier.issn1598-4540-
dc.identifier.issn2287-8211-
dc.identifier.urihttps://scholarworks.bwise.kr/cau/handle/2019.sw.cau/10223-
dc.description.abstract본 연구의 목적은 G러닝의 학습 동기에 대한 질적 분석을 하는 것이다. 이를 위해 본 논문에서는 2010년 미국 라발로나 초등학교 학생들을 대상으로 한 G러닝 수업에서 작성된 학생들의소감문을 분석하여 G러닝의 동기부여에 대한 효과성을 분석하였다. 본 논문에서는 콘텐츠 분석법을 사용, 라발로나 학생들이 어떤 요소에서 G러닝에 공감하였는지 파악해 보았다. 그 결과학생들은 G러닝의 학습과정과 흥미도에서 good, fun, learn, easy, quest와 같은 긍정적인 어휘를 대거 표출했다. 또한 흥미와 함께 퀘스트 달성에 대한 성취감으로 accomplish, finish, quest 등을 사용했다. G러닝의 추가 학습 의사 표현에서도 love, miss 등의 어휘가 대거 제시되어 학생들의 차후 G러닝 학습 지속 의지가 확인되었다. 이번 G러닝 수업에서는 개인이 수행하는 개별 퀘스트와 함께 서너 명의 학생이 반드시 함께 해야 하는 팀퀘스트를 개발해 투입했다. 학생들은 팀퀘스트를 수행하는 과정에서 서로 도움을 주고받았고, 이 점이 기존의 교과서 기반의콘텐츠와 다른 특성으로 학생들의 학습동기를 끌어올렸다고 볼 수 있다.-
dc.description.abstractThe purpose of this paper is to analyze quantitative learning motivation on G learning. For the purpose the paper has analyzed the learning motivation factors through students' review on G learning which had been done at La Ballona Elementary School in Culver City, USA in 2010. On the basis of contents analysis method, it showed what factors of G learning influenced students and raised their academic motivation. Students used the positive, active words such as good, fun, learn, accomplish, easy, quest in terms of learning process, interest and achievement. They also showed future G learning intention describing terms such as love and miss. Team Quest has been especially developed for G learning class this time. Students had to help each other to solve the team quests which is different from traditional textbook. The system raised students' academic motivation.-
dc.format.extent8-
dc.publisher한국게임학회-
dc.title콘텐츠 분석법에 의한 미국 초등학생 G러닝 몰입 요소 분석-
dc.title.alternativeThe Study on motivation factors of G learning through contents analysis-
dc.typeArticle-
dc.identifier.doi10.7583/JKGS.2015.15.6.89-
dc.identifier.bibliographicCitation한국게임학회 논문지, v.15, no.6, pp 89 - 96-
dc.identifier.kciidART002057785-
dc.description.isOpenAccessN-
dc.citation.endPage96-
dc.citation.number6-
dc.citation.startPage89-
dc.citation.title한국게임학회 논문지-
dc.citation.volume15-
dc.publisher.location대한민국-
dc.subject.keywordAuthorG learning-
dc.subject.keywordAuthorG러닝-
dc.subject.keywordAuthor콘텐츠 분석법-
dc.subject.keywordAuthorcontents analysis-
dc.subject.keywordAuthor학업흥미도-
dc.subject.keywordAuthorlearning motivation-
dc.description.journalRegisteredClasskci-
Files in This Item
There are no files associated with this item.
Appears in
Collections
College of Business & Economics > School of Business Administration > 1. Journal Articles

qrcode

Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Related Researcher

Researcher Wi, Jong Hyun photo

Wi, Jong Hyun
경영경제대학 (경영학부(서울))
Read more

Altmetrics

Total Views & Downloads

BROWSE