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중국 애니메이션 TV 광고에 대한 소비자 반응 연구 - 식품 광고를 중심으로 -

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dc.contributor.author손시우-
dc.contributor.author이혜원-
dc.date.available2019-03-08T18:56:56Z-
dc.date.issued2015-
dc.identifier.issn1976-1562-
dc.identifier.urihttps://scholarworks.bwise.kr/cau/handle/2019.sw.cau/10432-
dc.description.abstract21세기 디지털 기술의 급속한 성장은 TV 광고에많은 변화를 가져오고 있다. 특히 중국의 경우, 애니메이션 산업에 역점을 둠에 따라 TV 광고의 애니메이션기법의 활용도가 급속도로 증가하고 있으며, 특히 식품 TV 광고의 애니메이션 기법 활용 빈도수가 상대적으로 높게 나타나고 있다. 이러한 중국 TV 광고의 시대적 배경 하에, 본 연구는 식품 TV 광고를 중심으로, 애니메이션 기법의 광고가 소비자의 반응에 어떠한 영향을 미치는지 분석하고자 연구를 진행하였으며, 결론 도출을 위해 호감도, 이해도, 주목도, 구매의도를 기준으로 설문을 실시하여2012년부터 2014년까지의 대표적인 식품 애니메이션TV 광고에 대한 중국 소비자 반응을 조사하였다. 조사결과 애니메이션 식품 TV 광고가 중국 소비자에게 호감도, 이해도, 구매의향과 주목도에 있어서 모두 실사 광고보다 좋은 영향을 미쳤으며, 성별에 있어 서는 남녀의 식품 애니메이션 TV 광고에 대한 호감도와 주목도가 통계적으로 유의미한 차이를 나타냈다.-
dc.description.abstractFast development in digital technology has been brought much change in TV commercials. Especially in China, focus on animated industry has made TV commercials use a lot of animated techniques. Specifically, food-related commercials tend to adopt animated techniques frequently than any other ones. The purpose of this thesis is to find out the attitude of Chinese consumer toward food animation TV commercials. In order to complete this purpose, the present thesis examines a person’s attitude by likability, comprehension, attention, and purchase intention. This thesis selects 6 famous animated TV commercials as representatives which have appeared in the commercial films of public TV over 3 years from January 2012 to December 2014; then examines people’s attitude toward them by examining the four factors which mentioned above. The results showed that the food animation TV commercials has better impact on likability, comprehension, attention, and purchase intention of Chinese consumers than general TV commercials. And there is statistically significant difference between females and males regarding in likability and attention.-
dc.format.extent11-
dc.publisher(사)한국커뮤니케이션디자인협회 커뮤니케이션디자인학회-
dc.title중국 애니메이션 TV 광고에 대한 소비자 반응 연구 - 식품 광고를 중심으로 --
dc.typeArticle-
dc.identifier.bibliographicCitation커뮤니케이션디자인학연구, v.53, pp 33 - 43-
dc.identifier.kciidART002043401-
dc.description.isOpenAccessN-
dc.citation.endPage43-
dc.citation.startPage33-
dc.citation.title커뮤니케이션디자인학연구-
dc.citation.volume53-
dc.publisher.location대한민국-
dc.subject.keywordAuthorAnimated techniques-
dc.subject.keywordAuthorChinese TV commercials-
dc.subject.keywordAuthorConsumer Reaction-
dc.subject.keywordAuthor애니메이션 기법-
dc.subject.keywordAuthor중국 TV 광고-
dc.subject.keywordAuthor소비자 반응-
dc.description.journalRegisteredClasskci-
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