Detailed Information

Cited 0 time in webofscience Cited 0 time in scopus
Metadata Downloads

청소년들의 관계성(교사-학생), 정서조절 및 학습몰입 간의 관계

Full metadata record
DC Field Value Language
dc.contributor.author유다미-
dc.contributor.author안도희-
dc.date.available2019-03-08T19:00:34Z-
dc.date.issued2015-08-
dc.identifier.issn1229-8379-
dc.identifier.urihttps://scholarworks.bwise.kr/cau/handle/2019.sw.cau/10634-
dc.description.abstract본 연구에서는 중학생들을 대상으로 이들이 지각한 관계성(교사-학생)과 정서조절 및 학습몰입 간의 상호관련성과 이들 변인들에 대한 성차를 살펴보고, 지각된 관계성(교사-학생)과 정서조절이 학습몰입에 미치는 직·간접적인 영향과 이에 대한 성별에 따른 차이를 탐색하고자 하였다. 본 연구의 최종 분석 대상은 서울, 경기 및 인천에 거주하는 중학교 1, 2학년에 재학 중인 학생 321명이며, 이들의 성별분포는 남학생이 174명(54.2%), 여학생이 147명(45.8%)으로 평균연령은 13.4세 이었다. 본 연구 결과, 관계성(교사-학생)과 정서조절 및 학습몰입은 상호 유의미한 정적 관련을 보였으며, 남학생이 여학생에 비해 관계성의 세 하위 요인들과 학습몰입에서 유의미하게 높은 것으로 나타났다. 또한 관계성의 ‘정서’ 요인과 ‘유용성’ 요인이 정서조절에 직접적으로 긍정적인 영향을 미쳤으며, 정서조절을 통해 학습몰입에 간접적으로 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 그러나 관계성의 하위 요인들 중 ‘유용성’ 요인만이 학습몰입에 직접적으로 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 세 변인들에 대한 경로모형에서 성별에 따른 유의미한 차이는 없는 것으로 나타났다.-
dc.description.abstractThis study was to investigate causal relationships between relatedness(teacher-student), emotional regulation, and learning flow of middle school students. The participants were 321 students (i.e., 174 males, 147 females) in Seoul, Incheon, and Gyeonggi province, Korea. Their average age was 13.4 years. It was found that male students had stronger relatedness(teacher-student) and learning flow than female students. The structural equation model for the participants supported that relatedness(teacher-student) had positive direct and indirect effects on learning flow. Also, students' emotional regulation mediated between relatedness and learning flow. As a result of multi-group analysis, there were not significant gender differences observed. Results are discussed in terms of their implications in school settings.-
dc.format.extent21-
dc.language한국어-
dc.language.isoKOR-
dc.publisher한국열린교육학회-
dc.title청소년들의 관계성(교사-학생), 정서조절 및 학습몰입 간의 관계-
dc.title.alternativeThe Relationship between Relatedness(Teacher-Student), Emotional Regulation, and Learning Flow of Korean Adolescents-
dc.typeArticle-
dc.identifier.doi10.18230/tjye.2015.23.3.219-
dc.identifier.bibliographicCitation열린교육연구, v.23, no.3, pp 219 - 239-
dc.identifier.kciidART002018631-
dc.description.isOpenAccessN-
dc.citation.endPage239-
dc.citation.number3-
dc.citation.startPage219-
dc.citation.title열린교육연구-
dc.citation.volume23-
dc.publisher.location대한민국-
dc.subject.keywordAuthorrelatedness(Teacher-student)-
dc.subject.keywordAuthoremotional regulation-
dc.subject.keywordAuthorlearning flow-
dc.subject.keywordAuthoradolescents Gyeonggi Provincial-
dc.subject.keywordAuthor관계성(교사-학생)-
dc.subject.keywordAuthor정서조절-
dc.subject.keywordAuthor학습몰입-
dc.subject.keywordAuthor청소년-
dc.description.journalRegisteredClasskci-
Files in This Item
There are no files associated with this item.
Appears in
Collections
ETC > 1. Journal Articles

qrcode

Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Related Researcher

Researcher Ahn, Doe Hee photo

Ahn, Doe Hee
사범대학 (교육학과)
Read more

Altmetrics

Total Views & Downloads

BROWSE