Detailed Information

Cited 0 time in webofscience Cited 0 time in scopus
Metadata Downloads

발명·특허 특성화 고등학교 학생들의 심리적 자본 척도 타당화 연구Validation of the Psychological Capital Scale for Technical High School Students specialized in Invention and Patent Education

Authors
안도희안병국
Issue Date
Aug-2015
Publisher
한국영재학회
Keywords
발명·특허 재능학생; 심리적 자본; 창의성; Talented students specialized in invention and patent education; Psychological Capital; Creativity
Citation
영재교육연구, v.25, no.4, pp 629 - 648
Pages
20
Journal Title
영재교육연구
Volume
25
Number
4
Start Page
629
End Page
648
URI
https://scholarworks.bwise.kr/cau/handle/2019.sw.cau/10656
ISSN
1598-8333
Abstract
본 연구는 발명 · 특허 특성화 고등학교 학생의 심리적 자본 척도를 개발하고, 척도의 타당도와신뢰도를 검증하고자 하였다. 이를 위해 경기도 소재 발명 · 특허 특성화 고등학교에 재학 중인고등학생 400명을 대상을 하였으며, 미응답 및 불성실한 응답자를 제외한 388명을 최종 분석대상으로 하였다. Luthans, Avolio 외(2007)가 제시한 심리적 자본 척도(PCQ, 24-items)를 발명· 특허 분야를 공부하는 고등학생들에게 알맞게 번안 · 수정하여, 이에 대한 타당도와 신뢰도를분석하였다. 그 결과, 발명 · 특허 특성화 고등학생의 심리적 자본 척도는 19개 문항의 4개요인(자기효능감, 희망, 적응유연성, 낙관주의)으로 나타났다. 심리적 자본의 전체 신뢰도는 .87이며, 하위요인별 신뢰도는 .72~.86으로 나타났다. 수렴 타당도 분석을 위해 심리적 자본과 관련변인들(창의적 지능, 창의성, 학문적 효능감)과의 상호상관을 살펴본 결과, 변인들 간의 유의한정적 상관을 보였다. 또한, 준거 타당도를 위해 발명 및 학업 수상 경험 집단과 무경험 집단의심리적 자본을 비교한 결과, 발명 및 학업 수상 경험 집단이 무경험 집단보다 높은 것으로 나타났다. 본 연구를 통해 개발된 척도는 향후, 발명 · 특허 재능 학생들의 심리적 자본을 탐색하는데 활용될 수 있을 것으로 기대된다.
This study was to develop new psychological capital scale for high school students attending a technical high school specialized in invention and patent education, and to examine validity and reliability of the new psychological capital scale. Of the 400 high school students attending a technical a technical high school specialized in invention and patent education in a Province, Korea, 388 completed and returned the questionnaires. PCQ (Psychological Capital Questionnaire)-24 items version was modified to measure psychological capital of them. By conducting confirmatory factor analysis, the final 19 items were selected. The Cronbach's alphas of the final version were ranged from .723 to .871. Convergent validity was supported through correlations among the sub-scales of the final version of PCQ, creative intelligence, creativity, and academic efficacy. Criterion-related validity was supported by mean differences on 4 sub-scales of psychological capital (i.e., self-efficacy, hope, resilience, and optimism) between two groups (i.e., prize-winning experiences for invention or academic achievement).
Files in This Item
Go to Link
Appears in
Collections
College of Education > ETC > 1. Journal Articles

qrcode

Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Related Researcher

Researcher Ahn, Doe Hee photo

Ahn, Doe Hee
사범대학 (교육학과)
Read more

Altmetrics

Total Views & Downloads

BROWSE