공립유치원 교사의 발달단계에 따른 직무스트레스와 심리적 소진
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.author | 최윤아 | - |
dc.contributor.author | 김낙흥 | - |
dc.date.available | 2019-03-08T19:01:17Z | - |
dc.date.issued | 2015 | - |
dc.identifier.issn | 1229-3083 | - |
dc.identifier.uri | https://scholarworks.bwise.kr/cau/handle/2019.sw.cau/10673 | - |
dc.description.abstract | 본 연구는 공립유치원 교사의 발달단계에 따른 직무스트레스와 심리적 소진의 차이를 알아보고자 하였다. 연구의 목적을 위해 경기 지역에 재직 중인 공립유치원 정교사 214명을 연구대상으로 하여 설문 조사를 하였다. 수집된 자료는 기술 통계와 t-검증, 일원배치 분산분석을 통해 분석하였고 분석결과 유의한 차이가 있을 경우, 집단 간 차이를 검증하기 위해 등분산가정시 Scheffe 검정을, 이분산가정시 Tamhane 검정을 실시하였다. 연구 결과 공립유치원 교사들은 성장단계, 성숙단계, 직업적 좌절단계, 생존단계, 승진지향 단계, 안정·침체 단계 순으로 분포해 있었다. 또한 공립유치원 교사가 지각하는 직무스트레스와 심리적 소진의 수준은 평균보다 높은 수준으로 나타났다. 공립유치원 교사의 발달단계에 따른 직무스트레스의 차이를 분석한 결과, 생존단계와 직업적 좌절단계가 가장 높게 나타났고, 공립유치원 교사의 발달단계에 따른 심리적 소진의 차이를 분석한 결과 직업적 좌절단계에 가장 높은 심리적 소진을 보인 반면, 성숙단계에서 가장 낮은 심리적 소진을 보였다. 이러한 결과는 공립유치원 교사가 특정 발달단계에서 겪을 수 있는 어려움을 예측하고 이에 따른 스트레스와 심리적 소진을 예방하고 감소하는데 기초 자료로 활용하고자 한다. | - |
dc.description.abstract | The purpose of this study was to examine public kindergarten teachers’ job stress and burnout in relation to their developmental stages. In order to conduct this research, the survey data were collected from 214 public kindergarten teachers in Gyeonggi province by using the questionnaires asking teachers’ developmental stage, their job stress and burnout. The collected data were analyzed by descriptive data analysis, t-test, and one-way analysis of variance. The results of this study were as follow: First, the public kindergarten teachers were in the growth stage, the maturation stage, the professional frustration stage, the survival stage, the promotion-oriented stage, and the stability and recession stage according to frequency. Second, the public kindergarten teachers had higher level of job stress and burnout than average level of job stress and burnout. Third, the public kindergarten teachers under the survival stage and the professional frustration stage had the highest level of job stress, Finally, the public kindergarten teachers under the professional frustration stage had the highest level of burnout. | - |
dc.format.extent | 23 | - |
dc.publisher | 미래유아교육학회 | - |
dc.title | 공립유치원 교사의 발달단계에 따른 직무스트레스와 심리적 소진 | - |
dc.type | Article | - |
dc.identifier.bibliographicCitation | 미래유아교육학회지, v.22, no.3, pp 21 - 43 | - |
dc.identifier.kciid | ART002018640 | - |
dc.description.isOpenAccess | N | - |
dc.citation.endPage | 43 | - |
dc.citation.number | 3 | - |
dc.citation.startPage | 21 | - |
dc.citation.title | 미래유아교육학회지 | - |
dc.citation.volume | 22 | - |
dc.publisher.location | 대한민국 | - |
dc.subject.keywordAuthor | Public Kindergarten Teachers | - |
dc.subject.keywordAuthor | Teacher Developmental Stage | - |
dc.subject.keywordAuthor | Job Stress | - |
dc.subject.keywordAuthor | Burnout | - |
dc.subject.keywordAuthor | 공립유치원 교사 | - |
dc.subject.keywordAuthor | 교사 발달단계 | - |
dc.subject.keywordAuthor | 직무스트레스 | - |
dc.subject.keywordAuthor | 심리적 소진 | - |
dc.description.journalRegisteredClass | kci | - |
Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.
84, Heukseok-ro, Dongjak-gu, Seoul, Republic of Korea (06974)02-820-6194
COPYRIGHT 2019 Chung-Ang University All Rights Reserved.
Certain data included herein are derived from the © Web of Science of Clarivate Analytics. All rights reserved.
You may not copy or re-distribute this material in whole or in part without the prior written consent of Clarivate Analytics.