Detailed Information

Cited 0 time in webofscience Cited 0 time in scopus
Metadata Downloads

특성화고 취업지원관 직무분석과 교육 요구분석 연구The Task Analysis and Education Needs Analysis of Job Consultants at Specialized High Schools

Authors
박상선송해덕신연주조성인
Issue Date
Jun-2015
Publisher
한국교육학회
Keywords
DACUM; Task Analysis; Job Consultants; Education Needs; DACUM; 직무분석; 취업지원관; 교육요구
Citation
교육학연구, v.53, no.2, pp 213 - 238
Pages
26
Journal Title
교육학연구
Volume
53
Number
2
Start Page
213
End Page
238
URI
https://scholarworks.bwise.kr/cau/handle/2019.sw.cau/10832
ISSN
1225-4150
Abstract
‘능력중심 사회’구현을 위한 특성화고 및 마이스터고 취업 활성화 정책 지원으로 국가직무능력표준이 도입됨에 따라 산업현장에서 요구하는 직무능력을 갖춘 인재를 적합한 일자리와 매치시키는 취업지원관의 역할이 중요시 되고 있다. 취업지원관의 중요성에도 불구하고 이들이 구체적으로 어떠한 직무역량을 가져야 하는 가에 대해서는 연구들이 제한되어 왔다. 이러한 관점에서 본 연구는 특성화고 취업지원관을 대상으로 하는 교육내용 선정을 위한 과업을 알아보는데 그 목적이 있다. 이와 같은 연구목적을 달성하기 위해, DACUM을 이용하여 취업지원관 직무를 분석하여 책무와 과업을 도출하였고 각 과업별로 현재수준과 필요수준을 알아보기 위한 설문조사를 실시하여, t 검정과 Borich 요구도 공식, The Locus for Focus 모델 적용을 통해 교육요구를 분석하였다. 연구 결과 DACUM 워크숍을 통해 6개의 책무와 55개의 과업이 도출되었으며, t 검정과 Borich 요구도 공식, The Locus for Focus 모델을 적용한 교육요구 분석 결과 총 12개의 과업에 대해 취업지원관에게 교육이 필요한 것으로 나타났다. 본 연구는 취업지원관의 직무 수행에 요구되는 교육프로그램 제안과 취업지원관의 직무 역량을 향상시키기 위한 방향을 제시하고 있다는 점에서 그 의의가 있다.
As National Competency Standards are introduced to increase employment opportunities specialized or Meister high school students for realization of competence-based society, job consultants’ roles are being emphasized. Despite the importance of job consultants, few studies have examined the competencies that are required for the job. Therefore, the role of job consultant who match right people with suitable jobs have been increasingly considered as important. In this sense, this present study aims to investigate the tasks for selection of educational contents aimed for job consultants at specialized or Meister high schools. In order to attain this purpose, the tasks of job consultants are analyzed by employing DACUM, through which the responsibilities and tasks are derived. In addition, a survey is conducted in order to examine the current levels and need levels for each task, in which the education needs are analyzed through t-test, Borich need assessment model and the Locus for Focus Model. The results show 6 responsibilities and 55 tasks. Findings from the analysis of the education needs by t-test, Borich need assessment model and the Locus for Focus Model suggests that education for job consultants should include 12 tasks in total. This study has implication that job competencies-based educational programs should be provided to for job consultants to successfully perform required tasks.
Files in This Item
Go to Link
Appears in
Collections
ETC > 1. Journal Articles

qrcode

Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Related Researcher

Researcher Song, Hae-Deok photo

Song, Hae-Deok
사범대학 (교육학과)
Read more

Altmetrics

Total Views & Downloads

BROWSE