Detailed Information

Cited 0 time in webofscience Cited 0 time in scopus
Metadata Downloads

메타인지 활동 촉진을 위한 어포던스 기반 e-포트폴리오 설계 전략 개발

Full metadata record
DC Field Value Language
dc.contributor.author이나현-
dc.contributor.author송해덕-
dc.date.available2019-03-08T19:38:44Z-
dc.date.issued2015-06-
dc.identifier.issn1229-7291-
dc.identifier.urihttps://scholarworks.bwise.kr/cau/handle/2019.sw.cau/10848-
dc.description.abstracte-포트폴리오는 종이로 제작하여 관리하던 기존의 포트폴리오를 디지털화한 것으로 학습자의 학습 과정에 대한 성찰을 가능하도록 한다는 점에서 학습자의 메타인지 활동지원을 위한 플랫폼으로 중요하다. 그렇지만 e-포트폴리오의 설계에 있어 학습자의 메타인지 활동을 촉진하기 위해서는 보다 사용자 친화적 관점에서 설계가 요구되며, 이를 위해 학습자의 행위가능성을 높일 수 있다는 점에서 어포던스를 고려할 할 필요가 있다. 이에 본 연구에서는 개발 연구의 절차에 따라 Maier와 Fadel의 어포던스 기반 설계론을 적용하여 e-포트폴리오의 메타인지 활동 촉진을 위한 어포던스를 규명하고 설계 전략을 제안하였다. 또한 설계 전략에 따라 구현된 e-포트폴리오의 프로토타입에 대한 학습자반응 평가를 실시하였다. 연구결과 메타인지 활동을 촉진하는 e-포트폴리오의 어포던스를 9개의 범주로 분류하여 규명하였으며 이를 기반으로 설계 전략을 제시하였다. 본 연구는 e-포트폴리오의 설계에 있어 학습자의 메타인지 활동을 촉진할 수 있도록, 메타인지와 관련된 어포던스를 규명하고 이를 기반으로 사용자 친화적인 e-포트폴리오의 설계 전략을 제안하였다는 점에서 의의를 가진다.-
dc.description.abstracte-Portfolio is a digitalized portfolio that allows learners to manage their learning processes. It is also important as a platform that support metacognitive activities. Affordance perspective is one of important considerations in designing a user-friendly e-portfolio because it increases learners’ action possibilities for prompting metacogntive activities. However, few studies have designed and developed e-portfolio from affordance perspective. Thus, the purpose of this study is to suggest e-Portfolio design principes to facilitate metacogntion from affordance perspective. For this, nine affordance components of e-Portfolio for metacontion support were identified from literature reviews. Then, design principles were suggested. An e-Portfolio prototype was developed and tested with college students at Korea. The result show that employed affordance design principles improved the usability of the e-Portfolio. Future design implications were suggested based on findings.-
dc.format.extent20-
dc.language한국어-
dc.language.isoKOR-
dc.publisher한국교육정보미디어학회-
dc.title메타인지 활동 촉진을 위한 어포던스 기반 e-포트폴리오 설계 전략 개발-
dc.title.alternativeA Development of e-Portfolio design principles for facilitating metacognition activities from affordance perspectives-
dc.typeArticle-
dc.identifier.doi10.15833/KAFEIAM.21.2.165-
dc.identifier.bibliographicCitation교육정보미디어연구, v.21, no.2, pp 165 - 184-
dc.identifier.kciidART002008848-
dc.description.isOpenAccessN-
dc.citation.endPage184-
dc.citation.number2-
dc.citation.startPage165-
dc.citation.title교육정보미디어연구-
dc.citation.volume21-
dc.publisher.location대한민국-
dc.subject.keywordAuthore-포트폴리오-
dc.subject.keywordAuthor메타인지-
dc.subject.keywordAuthor어포던스-
dc.subject.keywordAuthor어포던스 기반 설계-
dc.subject.keywordAuthore-Portfolio-
dc.subject.keywordAuthorMetacogntion-
dc.subject.keywordAuthorAffordance-
dc.subject.keywordAuthorAffordance-based design-
dc.description.journalRegisteredClasskci-
Files in This Item
There are no files associated with this item.
Appears in
Collections
ETC > 1. Journal Articles

qrcode

Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Related Researcher

Researcher Song, Hae-Deok photo

Song, Hae-Deok
사범대학 (교육학과)
Read more

Altmetrics

Total Views & Downloads

BROWSE