Detailed Information

Cited 0 time in webofscience Cited 0 time in scopus
Metadata Downloads

청소년의 마음챙김과 긍정심리 및 부정심리 특성 간의 관계Adolescents' Mindfulness: Its Relationships with Positive and Negative Psychological Characteristics

Authors
김유리안도희
Issue Date
Feb-2015
Publisher
한국자료분석학회
Keywords
마음챙김; 심리적 안녕감; 행복감; 우울; 시험불안; mindfulness; psychological well-being; happiness; depression; test anxiety
Citation
Journal of The Korean Data Analysis Society, v.17, no.1, pp 347 - 363
Pages
17
Journal Title
Journal of The Korean Data Analysis Society
Volume
17
Number
1
Start Page
347
End Page
363
URI
https://scholarworks.bwise.kr/cau/handle/2019.sw.cau/11154
ISSN
1229-2354
Abstract
본 연구에서는 성별 및 학교급에 따라 청소년들의 마음챙김이 차이가 있는지 그리고 마음챙김이 이들의 긍정심리 및 부정심리를 얼마나 예측해 주는지에 대해 탐색하고자 하였다. 이를 위해 서울 소재 학교에 재학 중인 중학생 286명과 일반계 고등학생 292명인 총 578명을 대상으로 그들의 마음챙김과 긍정심리(심리적 안녕감, 행복감, 감사) 및 부정심리(우울, 시험불안) 특성을 측정하였다. 청소년들의 마음챙김을 살펴보기 위해 본 연구에서는 단일차원의 마음챙김 척도인 MAAS(mindful attention awareness scale)와 다차원의 마음챙김 척도인 FFMQ(the five facet mindfulness questionnaire)를 사용하였다. 성별 및 학교급에 따른 마음챙김의 차이를 살펴본 본 연구결과, FFMQ의 ‘기술’ 요인에서 여학생이 남학생에 비해 높았으며, 고등학생이 중학생에 비해 높은 것으로 나타났다. MAAS 및 FFMQ는 긍정심리(심리적 안녕감, 행복감, 감사) 및 부정심리(우울, 시험불안) 특성을 유의하게 예측해주는 것으로 나타났다. 이러한 본 연구 결과를 토대로 볼 때, 청소년들의 부정심리를 감소시키고 긍정심리를 증가시키는데 있어 마음챙김의 역할이 중요하므로, 청소년의 마음챙김 증진 프로그램이 학교현장에 도입될 필요가 있는 것으로 판단된다.
This study was to examine adolescents' mindfulness (MAAS and FFMQ) and to identify predictors of adolescents' positive psychological factors (psychological well-being, happiness, and gratitude) and negative psychological factors (depression, and test anxiety) between MAAS and FFMQ. Of the 590 junior-high and high school students in Seoul, Korea, 578 completed and returned the questionnaire. Confirmatory factor analyses supported the MAAS and the FFMQ. Pearson's correlations indicated that mindfulness was positively associated with positive psychological factors (i.e., psychological well-being, happiness, and gratitude), whereas it was negatively associated with negative psychological factors (i.e., depression, and test anxiety). It was observed that there were gender differences and school level differences in mindfulness. Female students were higher in FFMQ (subscales) ‘describing’ than male students. Junior-high school students were higher in FFMQ (subscales) ‘describing’ than high school students. Simple regression analyses showed that mindfulness significantly predicted the positive psychological factors, and negative psychological factors. Implications of the findings were discussed in terms of mindfulness.
Files in This Item
Go to Link
Appears in
Collections
College of Education > ETC > 1. Journal Articles

qrcode

Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Related Researcher

Researcher Ahn, Doe Hee photo

Ahn, Doe Hee
사범대학 (교육학과)
Read more

Altmetrics

Total Views & Downloads

BROWSE