근대 예술개념 안에서 서예의 이해
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.author | 김백균 | - |
dc.date.available | 2019-03-08T20:00:13Z | - |
dc.date.issued | 2015 | - |
dc.identifier.issn | 1598-1274 | - |
dc.identifier.uri | https://scholarworks.bwise.kr/cau/handle/2019.sw.cau/11213 | - |
dc.description.abstract | 문자의 이미지를 통하여 시각적 만족을 얻으려는 시도는 동서고금을 막론하고 인류역사의 어느 시기에나 존재하여왔다. 서구의 ‘Calligraphy’와 동북아시아의 서예(書藝), 이슬람 문화권의 문자그림이 대표적이다. 한국에서는 서예로, 중국에는 서법(書法)이라 부르며, 일본에서는 서도(書道)라고 일컫는 글자의 예술이 ‘Calligraphy’로영역되었을 때, 근대에 탄생한 서구의 예술개념 안에서 이 양자 사이의 거리는 같은차원에서 이해할 수 없을 정도로 서로 다른 성질의 것으로 변모한다. 따라서 글자의예술에 대한 서구인들이 가진 의문은 ‘Craft’로 이해되는 ‘Calligraphy’가 어떻게 순수예술이 될 수 있느냐는 것이고, 동북 아시아인들의 답답함은 서예가 지닌 예술적 속성을 서구인은 왜 이해하지 못하느냐는 것이다. 본 논문은 오늘날 우리가 일반적으로사용하고 있는 서구 근대 예술개념을 빌어 서예의 예술적 속성에 대해 이해해 봄으로써 오늘날 영화포스터나 상품의 이름에 쓰인 손 글씨와 서예에 근본적 차이에 대한 이해를 도모하고 아울러 미술로써의 서예교육이 지향해야 할 지침으로도 활용될 수 있을것이다. | - |
dc.description.abstract | Regardless of East, West, Old, and New, the attempt on securing visual satisfaction through the transformation of letter has been every period of human history. The examples are ‘Calligraphy in the West’ and ‘Calligraphy in the Northeastern Asia. It is called ‘Art of Penmanship’ in Korea, ‘Law of Penmanship’ in China, and ‘Way of Penmanship’ in Japan. However, as the Art of Penmanship is translated to ‘Calligraphy’, the distance between the art and the calligraphy which are unable to be understood in the same dimension in the concept of Modern Art turns to the different quality. Therefore, the question on the art of letter to the Western people is how calligraphy is accepted not as craft but as fine art, and the depressed feeling by Eastern Asian is why the Westerners fail to understand artistic quality of calligraphy. Borrowed the concept of Western Modern Art nowadays, this paper tries to understand fundamental difference between hand writing in movie poster or merchandise package through comprehending artistic attributes of calligraphy and provide useful reference for calligraphy education as fine art. | - |
dc.format.extent | 16 | - |
dc.publisher | 한국초등미술교육학회 | - |
dc.title | 근대 예술개념 안에서 서예의 이해 | - |
dc.title.alternative | On Understanding Calligraphy in the Concept of Modern Art | - |
dc.type | Article | - |
dc.identifier.doi | 10.35657/jae.2015.40.0.009 | - |
dc.identifier.bibliographicCitation | 미술교육연구논총, v.40, no.0, pp 191 - 206 | - |
dc.identifier.kciid | ART001965967 | - |
dc.description.isOpenAccess | N | - |
dc.citation.endPage | 206 | - |
dc.citation.number | 0 | - |
dc.citation.startPage | 191 | - |
dc.citation.title | 미술교육연구논총 | - |
dc.citation.volume | 40 | - |
dc.publisher.location | 대한민국 | - |
dc.subject.keywordAuthor | ShuFa(書藝) | - |
dc.subject.keywordAuthor | Calligraphy | - |
dc.subject.keywordAuthor | Craft | - |
dc.subject.keywordAuthor | Fine Art | - |
dc.subject.keywordAuthor | emotional feeling | - |
dc.subject.keywordAuthor | 서예 | - |
dc.subject.keywordAuthor | 공예 | - |
dc.subject.keywordAuthor | 순수예술 | - |
dc.subject.keywordAuthor | 정감 | - |
dc.description.journalRegisteredClass | kci | - |
Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.
84, Heukseok-ro, Dongjak-gu, Seoul, Republic of Korea (06974)02-820-6194
COPYRIGHT 2019 Chung-Ang University All Rights Reserved.
Certain data included herein are derived from the © Web of Science of Clarivate Analytics. All rights reserved.
You may not copy or re-distribute this material in whole or in part without the prior written consent of Clarivate Analytics.