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멤버십 매거진의 시각적 구성요소 비교분석에 관한 연구 - 4개 수입 자동차 브랜드 중심으로(Audi, BMW, Mercedes-Benz, Volkswagen) -

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dc.contributor.author김정현-
dc.contributor.author서혜옥-
dc.date.available2019-03-08T20:00:49Z-
dc.date.issued2015-
dc.identifier.issn1598-2319-
dc.identifier.urihttps://scholarworks.bwise.kr/cau/handle/2019.sw.cau/11246-
dc.description.abstract산업사회가 정보사회로 발전하면서 기업에서는 외부 고객을 대상으로 한 기업 홍보를 위해 ‘사보’를 여전히 커뮤니케이션의 중요한 매체수단으로 이용하고 있으며 멤버십 매거진 디자인은 고객들에게 신뢰를 쌓아 기업에 대한 이해와 선호 이미지에도 영향을 미치게 됨은 물론 판매 촉진으로 발전 될 수 있을 것이다. 이에 본 연구는 국내에서 선호도 및 점유율이 높은 상위 1위에서 4위인 수입차 브랜드인 BMW, 메르세데스 벤츠, 폭스바겐, 아우디 브랜드를 선정하고 그들이 발행하는 멤버십 매거진의 레이아웃에 기반한 시각적 디자인 구성요소들을 비교 분석하여 고급화되고 차별화된 아이덴티티(identity)를 부각할 수 있는 디자인 방안을 모색해 보았다. 그 결과 멤버십 매거진의 전체적인 판형은 215× 280mm 사이즈가 가장 많았고 페이지는 100페이지 정도의 콘텐츠를 구성하였으며 시각적 구성요소 분석을 통해 전달하려고 하는 메세지를 텍스트가 아닌 보여주는 방식으로 사진 이미지를 강조하였고 절제된 컬러와 여백과 이미지의 활용 배치가 강조되었다. 제호와 헤드라인카피, 리드문에는 세리프보다는 가독성이 높은 산세리프체를 사용한 것을 알 수 있으며 본문의 타이포그래피는 하드(hard)한 콘텐츠에는 산세리프체를 사용하고 소프트(soft)한 콘텐츠에는 세리프체를 사용하였다. 또한, 4개의 수입차 브랜드는 제호에서 각각의 전용서체를 구축하여 아이덴티티를 유지하고 있으며 제호의 서체는 멤버십 매거진의 타이포그래피 전체를 이끌어 가는 주축이 될 수 있도록 디자인 된 것을 알 수 있었다. 향후 기업의 아이덴티티 구축과 기업이 전달하려고 하는 메세지를 더욱 효과적으로 보여주고 시각적으로 전달하기 위해 시각적 구성요소의 분석과 활용에 관한 연구가 더 활발하게 이루어져야 할 것으로 보인다.-
dc.description.abstractAs society shifts from industrial to information one, private companies still use 'company newsletter' or 'membership magazine' as an important publicity medium of communication with outside customers. Good design of the membership magazine of a car brand will lead to more sales of it, not to mention the higher trust, understanding and preference of it among customers. Accordingly, this research selected the top four imported vehicles in the Korean car market-BMW, Mercedes-Benz, Volkswagen, and Audi-and tried to compare vidual design components expressed in the layouts of the membership magazines of the four car companies. By comparing them, this research tried to create a design which can highlight a high-quality differentiated identity. It was found that the most common size format of membership magazines was 215×280mm, and the average number of pages was about 100, and that the messages intended to give to customers tended to be expressed visually rather than in text form. Those magazines were characterized by moderate use of colors and empty spaces, and arrangement of various images. It was also found that, for the title, headline copy, and lead line, the sans serif type, which is more readable than the serif type, was used, and that, for typography of the main body, the sans serif type was used for hard contents and the serif type was used for soft contents. In addition, it was also revealed that each of the four membership magazines developed its unique type style for the title of the magazine, and that the style led the overall typography of the magazine. It seems that, to establish a company identity, and visually show and relay the messages of the company more effectively, it seems necessary to do more researches on the analysis and use of visual components of such designs.-
dc.format.extent9-
dc.publisher한국디지털디자인학회-
dc.title멤버십 매거진의 시각적 구성요소 비교분석에 관한 연구 - 4개 수입 자동차 브랜드 중심으로(Audi, BMW, Mercedes-Benz, Volkswagen) --
dc.typeArticle-
dc.identifier.doi10.17280/jdd.2015.15.1.039-
dc.identifier.bibliographicCitation디지털디자인학연구, v.15, no.1, pp 409 - 417-
dc.identifier.kciidART001957246-
dc.description.isOpenAccessN-
dc.citation.endPage417-
dc.citation.number1-
dc.citation.startPage409-
dc.citation.title디지털디자인학연구-
dc.citation.volume15-
dc.publisher.location대한민국-
dc.subject.keywordAuthorMembership of a Magazine-
dc.subject.keywordAuthorVisual Components-
dc.subject.keywordAuthorImported Automobile Brands-
dc.description.journalRegisteredClasskci-
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Graduate School of Arts > Department of Art & Design > 1. Journal Articles

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