Detailed Information

Cited 0 time in webofscience Cited 0 time in scopus
Metadata Downloads

어린이도서관 공간에 따른 캐릭터 이미지 적용에 관한 연구

Full metadata record
DC Field Value Language
dc.contributor.author김유리-
dc.contributor.author서혜옥-
dc.date.available2019-03-08T20:00:56Z-
dc.date.issued2015-
dc.identifier.issn1976-1562-
dc.identifier.urihttps://scholarworks.bwise.kr/cau/handle/2019.sw.cau/11253-
dc.description.abstract어린이 도서관의 기능이 ‘독서’에서 비롯하여 각종문화, 놀이 활동영역으로 확장되고 있다. 이는 책을 쉽게 접하고 놀이와 같은 활동으로 독서를 장려하기 위함일 것이다. 때문에 밝고 긍정적인 이미지를 줄 수있는 캐릭터의 활용은 어린이들이 도서관을 더욱 친근하게 느낄 수 있는 매개체로서 중요한 역할을 한다. 이론적 배경을 바탕으로 캐릭터의 특성을 파악하였으며 사례조사를 통하여 캐릭터 적용 현황에 대하여조사하였고 공간에 사용된 캐릭터의 종류와 주로 적용되고 있는 영역을 분석하는 것에 연구의 목적이 있다. 이를 토대로 서울시의 4개관의 어린이 도서관의메인 캐릭터와 그 캐릭터의 적용 영역에 대하여 조사하였다. 어린이 도서관의 영역을 기능에 따라 분류하고 그 중 도서관 이용객을 위한 공간인 자료 열람 공간과 특별 활동 공간, 서비스 공간을 중심으로 조사하였다. 그 결과 4개관 중 동작어린이도서관에서만 메인캐릭터가 있었으나, 메인 캐릭터를 변형하여 사용하는형식이 아닌, 공간 내 구성요소에 따라 개별적으로 일러스트와 캐릭터가 적용 되어있었다. 나머지 3개관의캐릭터 사용 형식도 위와 같았다. 따라서 어린이 도서관을 대표하는 캐릭터 개발이 시급하며, 캐릭터가 이미 있는 경우, 공간 내 구성요소에 변형하여 사용하는방향을 물색해야 하겠다. 이는 어린이 도서관의 이미지에 영향을 주어 도서관 서비스 측면에서 긍정적인효과를 기대 할 수 있으며, 나아가 어린이들의 독서학습 효과에도 많은 도움이 될 것으로 기대해 본다.-
dc.description.abstractHas been extended to culture, play areas todevelop in 'reading' the ability of the children'slibrary. This would be intended to encourage playand activities such as reading a book easy contact. Because it plays an important role as a mediator inchildren may feel more familiar with the library ofcharacters that can take advantage of the image isbright and positive. Was based on the theoretical background todetermine the nature of the character, the characterinvestigated through case studies were applied intothe object of the study is to analyze the area, andthe type and mainly used in the application of thecharacter space. We investigate the coverage area of the fourmain characters of the children's library in Seoul,based on this character. The area of children'slibrary classified according to function andinvestigated around the room for guests to librarymaterial and reading space activities space, servicespace. As a result, the main character, but the onlyDong-jak children's library of four children's library,were applied separately in space and characterillustration format used by the main character, notdeformed. Like the other three character format isalso used for children above the library. Therefore,the character development that represents thechildren's library and the urgently, if you alreadyhave a character that I will be looking for a way touse the transformation in space. This affects theimage of the children's library has a positive effect interms of library services can be expected, I expectto be a great help in reading children's learningfurther.-
dc.format.extent11-
dc.publisher(사)한국커뮤니케이션디자인협회 커뮤니케이션디자인학회-
dc.title어린이도서관 공간에 따른 캐릭터 이미지 적용에 관한 연구-
dc.typeArticle-
dc.identifier.bibliographicCitation커뮤니케이션디자인학연구, v.50, pp 102 - 112-
dc.identifier.kciidART001959821-
dc.description.isOpenAccessN-
dc.citation.endPage112-
dc.citation.startPage102-
dc.citation.title커뮤니케이션디자인학연구-
dc.citation.volume50-
dc.publisher.location대한민국-
dc.subject.keywordAuthorChildren's Library-
dc.subject.keywordAuthorCharacter Design-
dc.subject.keywordAuthorCharacter Application-
dc.subject.keywordAuthorCharacter Image-
dc.subject.keywordAuthor어린이 도서관-
dc.subject.keywordAuthor캐릭터 디자인-
dc.subject.keywordAuthor캐릭터 적용-
dc.subject.keywordAuthor캐릭터이미지-
dc.description.journalRegisteredClasskci-
Files in This Item
There are no files associated with this item.
Appears in
Collections
Graduate School of Arts > Department of Art & Design > 1. Journal Articles

qrcode

Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Altmetrics

Total Views & Downloads

BROWSE