Detailed Information

Cited 0 time in webofscience Cited 0 time in scopus
Metadata Downloads

미국 학교 인성교육의 동향과 시사점

Full metadata record
DC Field Value Language
dc.contributor.author이성호-
dc.date.available2019-03-08T22:41:08Z-
dc.date.issued2014-10-
dc.identifier.issn1599-2659-
dc.identifier.urihttps://scholarworks.bwise.kr/cau/handle/2019.sw.cau/12705-
dc.description.abstract본 연구의 목적은 현재 미국 학교에서 실시되고 있는 인성교육의 특징과 동향을 분석하고 이를 토대로 우리의 인성교육에 대한 시사점을 모색하는데 있다. 본 연구가 미국에 초점을 맞추는 이유는 우선, 현재 우리사회가 겪고 있는 가치의 혼란이나 학교 폭력 등의 문제를 우리보다 앞서 경험한 미국의 학교가 인성교육을 통해 이에 대처하는 사례에서 교훈을 얻을 수 있기 때문이다. 또한, 2차 대전 이후 사회・문화적 격동기를 거치면서 침체되었던 미국의 인성교육이 학교를 중심으로 다시 부활되는 추세 역시 우리의 교육계에 방향성을 제시해 줄 수 있다. 본문을 통해 연구자는 다음과 같은 과업을 수행한다. 첫째, 개념의 명료화를 위해 인성교육과 도덕교육 간의 공통점과 차이점을 조명한다. 둘째, 미국 학교에서의 인성교육의 역사를 간략히 개괄하는 작업을 시도한다. 셋째, 현재 미국의 학교에서 실시되는 인성교육의 특징 및 동향을 분석한다. 넷째, 미국의 인성교육의 성과와 향후 과제에 대한 논의를 토대로 우리나라의 인성교육에 유의미한 시사점을 도출하여 이를 정책적 제언으로 제시한다-
dc.description.abstractThe purpose of this paper is to illuminate the main features and the present trends in character education in the U.S. and derive implications for Korea. This study focuses on character education in American schools for two reasons. First, the schools in the U.S. have accumulated experience and wisdom in utilizing character education to deal with the social issues Korea is currently facing, such as school violence, juvenile sex, drug issues, and confusion and conflict related to values among the youth, etc. Secondly, the resurgence and expansion of character education in America can provide lessons and implications for Korea. This paper contains four distinct sections. First, the paper clarifies the meaning of character education, particularly in comparison with moral education. Second, a brief historical review of contemporary American character education is provided. Next, some of the outstanding features and trends in character education in American schools are analyzed. Finally, implications are derived for Korean schools on the preceding analysis, and suggestions are made for educational policies in Korea.-
dc.format.extent25-
dc.title미국 학교 인성교육의 동향과 시사점-
dc.title.alternativeTrends and Implications of Character Education in American Schools-
dc.typeArticle-
dc.identifier.doi10.22804/jke.2014.41.3.002-
dc.identifier.bibliographicCitation한국교육, v.41, no.3, pp 35 - 59-
dc.identifier.kciidART001926270-
dc.description.isOpenAccessN-
dc.citation.endPage59-
dc.citation.number3-
dc.citation.startPage35-
dc.citation.title한국교육-
dc.citation.volume41-
dc.publisher.location대한민국-
dc.subject.keywordAuthor인성교육-
dc.subject.keywordAuthor도덕교육-
dc.subject.keywordAuthor덕목의 전수-
dc.subject.keywordAuthor도덕적 추론-
dc.subject.keywordAuthor도덕적 인성-
dc.subject.keywordAuthor수행인성-
dc.subject.keywordAuthor봉사학습-
dc.subject.keywordAuthorCharacter Education-
dc.subject.keywordAuthorMoral Education-
dc.subject.keywordAuthorInculcation of Virtues-
dc.subject.keywordAuthorMoral Reasoning-
dc.subject.keywordAuthorMoral Character-
dc.subject.keywordAuthorPerformance Character-
dc.subject.keywordAuthorService Learning-
dc.description.journalRegisteredClasskci-
Files in This Item
There are no files associated with this item.
Appears in
Collections
College of Education > ETC > 1. Journal Articles

qrcode

Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Altmetrics

Total Views & Downloads

BROWSE