Detailed Information

Cited 0 time in webofscience Cited 0 time in scopus
Metadata Downloads

남ㆍ북한 영산회상 분장구조 비교 고찰

Full metadata record
DC Field Value Language
dc.contributor.author이형환-
dc.contributor.author최수빈-
dc.date.available2019-03-08T22:57:03Z-
dc.date.issued2014-
dc.identifier.issn1598-9836-
dc.identifier.urihttps://scholarworks.bwise.kr/cau/handle/2019.sw.cau/12835-
dc.description.abstract본 연구는 남ㆍ북한 영산회상의 분장구조를 중심으로 남한과 북한의 영산회상 분류와 곡 내용을 살펴보고 사용악기, 그리고 영산회상 전체 13곡의 분장과 각 장의 장단수를 비교 분석하여 남·북한 영산회상의 차이점과 유사점을 밝혀보려는 목적이 있다. 분석을 위한 자료는 남한의 경우 기존에 출판되어진 악보집과 필자가 소장하고 있는 자료들을 활용하였고, 북한 영산회상 자료는 1992년 평양 예술교육출판사에서 출간된 박익수 편작의 『민족기악합주곡 령산회상』 오선보를 활용하여 비교분석하였다. 남·북한 영산회상 분장구조 비교 고찰을 통해 도출된 결과는 첫째. 북한영산회상의 종류는 ‘민간령산’, ‘도시령산’, ‘궁중령산’으로 구분하고 무용반주음악, 탈춤, 행진음악으로 사용되고 있으며, 남한과 같은 영산회상 개념의 곡은 ‘도시령산’이라고 볼 수있다. 둘째, 악기편성은 남한의 악기편성에서 사용되는 악기이외에 고음저대, 장새납, 북, 징, 저해금, 비파 등 개량된 악기편성을 갖는 것으로 유추 해 볼 때 음악적 변화도 있을 것으로 사료된다. 셋째, 분장구조 분석에서 북한의 영산회상의 특징은 남한에서 사용하지 않는 박자인 18/♪, 15/♪, 2/♩,9/♪박자를 많이 사용하고 있으며, 장별구분은 차이가 많이 나고 있다. 장단 수에서는 상현환입, 염불환입, 타령, 군악은 동일하고, 계면환입, 양청환입, 우조환입은 1~2장단이 가감되어 있어 거의 유사한 장단 수를 갖고 있으며, 나머지 곡들에서는 현격한 차이를 보이고 있다. 또한 남한의 민간풍류에는 존재하는 풍류굿거리 악장은 없는 것으로 나타난다. 본 연구는 남·북한 영산회상의 분장구조가 어떻게 이루어져 음악을 구성하고 있는가하는 차원에서의 연구이기 때문에 음악적이고 선율적 분석에는 한계를 갖는다. 따라서 음악구조적 비교ㆍ분석연구는 향후 연구과제로 남겨 놓겠다.-
dc.description.abstractThe primary purpose of this study is to reveal the similarities and differences between the South and North Korean Yeongsanhoesang by comparing the structure of movement and rhythm of the thirteen songs. More specifically, various forms of Yeongsanhoesang and their classification, contents, musical instruments used are analysed. To analyse South Korean Yeongsanhoesang, previously published music books and personally possessed data have been examined while to analyse North Korean Yeongsanhoesang, National Instrument Ensemble Yeongsanhohesang (written by Park Ik-su, published by Pyongyang Art Education Publisher in 1992) has been examined. Consequently, the study results are summarized as followings. First, North Korean Yeongsanhoesang is divided into three kinds: mingan-ryeongsan, dosi-ryeongsan, gungjung-ryeongsan, and they are usually played for dance accompaniment, talchum (masked dance) and parade. Among those three kinds, dosi-ryeongsan can be classified as the same category as South Korean Yeongsanhoesang. Second, the organization of musical instrument of North Korean Yeongsanhoesang is distinguished from that of South Korean Yeongsanhoesang in that high note daegum, jangasenap, North Korean jing, jujaegeum, and Korean mandolin are used. And this difference is considered to suggest some musical changes. Third, North Korean Yeongsanhoesang includes unique beat such as 18/♪, 15/♪, 2/♩,9/♪beat, which are barely used in South Korean Yeongsanhoesang. And the separation of movement in North Korean Yeongsanhoesang is quite different from that in South Korean Yeongsanhoesang. Fourth, in terms of tempo, samhyeon whanip, yeombul hwanip, taryeong and gunak have no difference between the two; gyemun whanip, yangchung whanip, and wujo whanip are almost same except that 1 to 2 tempo is added or removed; other songs (episodes of Yeongsanhoesang) show a marked difference between the two. Finally, North Korean Yeongsanhoesang doesn’t include Pungryu Gutgeori, which is embodied in South Korean mingan-Pungryu. This study focuses on analysing the structure of movement of South and North Korean Yeongsanhoesang; therefore it is not sufficient for musical and melodical analysis. the study of the latter will be conducted in future research.-
dc.format.extent35-
dc.publisher한민족문화학회-
dc.title남ㆍ북한 영산회상 분장구조 비교 고찰-
dc.typeArticle-
dc.identifier.doi10.17329/kcbook.2014.48.48.020-
dc.identifier.bibliographicCitation한민족문화연구, v.48, no.48, pp 647 - 681-
dc.identifier.kciidART001940902-
dc.description.isOpenAccessN-
dc.citation.endPage681-
dc.citation.number48-
dc.citation.startPage647-
dc.citation.title한민족문화연구-
dc.citation.volume48-
dc.publisher.location대한민국-
dc.subject.keywordAuthorNorth Korean Yeongsanhoesang-
dc.subject.keywordAuthorthe structure of movement-
dc.subject.keywordAuthormingan-ryeongsan-
dc.subject.keywordAuthordosi-ryeongsan-
dc.subject.keywordAuthorgungjung-ryeongsan-
dc.subject.keywordAuthor북한영산회상-
dc.subject.keywordAuthor분장구조-
dc.subject.keywordAuthor민간령산-
dc.subject.keywordAuthor도시령산-
dc.subject.keywordAuthor궁중령산-
dc.description.journalRegisteredClasskci-
Files in This Item
There are no files associated with this item.
Appears in
Collections
Da Vinci College of General Education > 1. Journal Articles
College of Arts > ETC > 1. Journal Articles

qrcode

Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Related Researcher

Researcher Lee, Hyung Hwan photo

Lee, Hyung Hwan
예술대학 (음악예술)
Read more

Altmetrics

Total Views & Downloads

BROWSE