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수직적으로 차별화된 이동통신시장에서의 단말기 보조금과 경쟁

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dc.contributor.author김종민-
dc.contributor.author안일태-
dc.date.available2019-03-08T22:58:41Z-
dc.date.issued2014-
dc.identifier.issn1226-2633-
dc.identifier.urihttps://scholarworks.bwise.kr/cau/handle/2019.sw.cau/12925-
dc.description.abstract본 논문은 수직적으로 차별화된 이동통신시장에서 단말기 보조금이 비대칭적인 두 사업 자 간의 경쟁에 미치는 효과를 분석하고 있다. 보다 구체적으로 자신에 고착된 가입자를 확 보하고 있는 기존기업과 이제 시장에 막 진입한 신규기업 간의 서비스 품질 차이가 존재하 고, 신규기업이 품질우위를 점하고 있는 상황을 상정하여 단말기 보조금이 금지된 경우와 허용된 경우의 균형을 비교 분석한다. 그 결과, 보조금이 허용되면 신규가입자 시장에서 두 기업이 공존할 수 있는 파라미터의 범위가 더 넓어진다. 보조금이 없다면 품질열위에 있는 기존기업은 신규가입자의 유치에 있어서 불리하게 되지만, 보조금이 허용되면 기존기업은 보조금을 통한 가입자간 가격차별로 품질의 열세를 극복할 수 있기 때문이다. 보조금이 서 비스 가격, 기업이윤, 소비자 잉여 및 사회후생에 미치는 효과에 대해서도 분석한다.-
dc.description.abstractThis paper investigates the economic effects of handset subsidy on the competition between two vertically differentiated mobile telecommunication companies. We analyze the situation in which an inefficient incumbent firm with locked-in subscribers competes with a more efficient entrant. We study two different regimes regarding the handset subsidy policy. We compare the equilibrium when handset subsidies are allowed with that when they are prohibited. We show that if the handset subsidy is allowed, two firms may co-exist in the new customer market with the wider range of parameters. Without the handset subsidy, the incumbent cannot overcome the deficiency of quality in the new customer market. However the handset subsidy allows the incumbent to discriminate between new customers and locked-in subscribers. It enables the incumbent to charge a sufficiently low price to new customers and to successfully compete with the more efficient entrant. We also analyze the effects of handset subsidy on prices, profits, consumer surplus and social welfare.-
dc.format.extent32-
dc.publisher한국산업조직학회-
dc.title수직적으로 차별화된 이동통신시장에서의 단말기 보조금과 경쟁-
dc.typeArticle-
dc.identifier.bibliographicCitation산업조직연구, v.22, no.4, pp 51 - 82-
dc.identifier.kciidART001938797-
dc.description.isOpenAccessN-
dc.citation.endPage82-
dc.citation.number4-
dc.citation.startPage51-
dc.citation.title산업조직연구-
dc.citation.volume22-
dc.publisher.location대한민국-
dc.subject.keywordAuthor단말기 보조금-
dc.subject.keywordAuthor가격차별-
dc.subject.keywordAuthor수직적 제품차별화-
dc.subject.keywordAuthor공존균형-
dc.subject.keywordAuthorHandset Subsidy-
dc.subject.keywordAuthorPrice Discrimination-
dc.subject.keywordAuthorVertical Differentiation-
dc.subject.keywordAuthorCoexistence Equilibrium-
dc.description.journalRegisteredClasskci-
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College of Business & Economics > School of Economics > 1. Journal Articles

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