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이동통신 시장 경쟁상황평가의 개선 필요성과 방안Proposals for Improving the Assessment of Mobile Telephony Market Competition

Authors
이상규김성환
Issue Date
Nov-2014
Publisher
서울대학교 법학연구소
Keywords
경쟁상황평가; Assessment of Market Competition; 이동통신 시장; Mobile Telephony Market; 시장지배력; Market Power; 시장획정; Market Definition
Citation
경제규제와 법, v.7, no.2, pp 125 - 138
Pages
14
Journal Title
경제규제와 법
Volume
7
Number
2
Start Page
125
End Page
138
URI
https://scholarworks.bwise.kr/cau/handle/2019.sw.cau/13004
ISSN
2005-0372
Abstract
경쟁상황평가는 통신시장의 사전규제 정책 결정의 선행적 단계의 작업으로서 대단히 중요하다. 본 원고에서 우리는 이동통신 시장 환경의 급격한 변화를 반영하여 경쟁상황평가 방법론이 개선될 필요가 있음을 설명하고 그 개선방안에 대해 검토하고 제안한다. 첫째, 군집시장 개념과 관련하여서는, 개별상품과 군집상품 간의 대체성 분석을 생략해서는 안 된다는 점, 발신 통화량/건수 기준의 점유율분석의 의미가 감소한 반면 신규가입자 기준 점유율 분석이 필요하다는 점 등을 지적한다. 둘째, 통신기술 발전에따른 시장변화 고려와 관련해서는 비대칭적 일방향 대체성확인에 기초한 시장획정의 중요성을 설명하고 2G 및 3G시장과 LTE 시장 간 전환속도와 동질성에 대해서도 논의한다. 셋째, 인터넷 애플리케이션의 대체성 영향과 관련해서는 이들에 의한 통화대체성이 시장 지배력 행사를 상당히제약할 수 있음을 설명하고 이를 경쟁상황평가에 반영할것을 제안한다. 넷째, 통상적인 시장획정 및 시장점유율 분석의 한계를 지적하고, 사업자 행위 지표를 제대로 활용하는 방안과 지배력 행사가능성을 직접적으로 분석하는 방안등을 제안한다.
Assessment of market competition is an essential step preceding the policy decisions on the exante regulations of telecommunications market. This paper explains that the assessment of mobile telephony market competition needs to be improved in its methodology, reflecting the rapidly changing market environment, and discusses how it can be done. First, regarding the concept of cluster market, we point out that the analysis of substitution between the individual services and the cluster service should not be omitted, and the analysis of market share in terms of new subscribersis necessary. Second, regarding the consideration of market development due to the advancing technology of telecommunications, we explain the importance of market definition based on asymmetricone-way substitution and discuss the transition speed and homogeneity between 2G/3G market and LTE market. Third, regarding the substitution effect of internet applications, we explain that call substitution incurred by them may constrain the use of market power significantly and suggest that it be given due consideration in the assessment of market competition. And finally, we point out the problems with the conventional market definition and market share analysis based on it and suggest that the indicators of operator conducts be utilized better and market power usability maybe assessed directly.
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Rhee, Sangkyu
경영경제대학 (경제학부(서울))
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