유아수학교육을 위한 대학교재에 수록된 수학활동 분석
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.author | 이명옥 | - |
dc.contributor.author | 조형숙 | - |
dc.date.available | 2019-03-08T23:40:00Z | - |
dc.date.issued | 2014-08 | - |
dc.identifier.issn | 1229-5809 | - |
dc.identifier.uri | https://scholarworks.bwise.kr/cau/handle/2019.sw.cau/13280 | - |
dc.description.abstract | 본 연구는 유아수학교육 대학교재의 실제 편 활동이 예비교사들로 하여금 국가수준의 교육과정을 실제화 할 수 있도록 지원하는지 알아보고자 하였다. 이를 위해 유아수학교육을 위한 대학교재에 수록된 수학활동의 교육과정 반영정도를 살펴보았다. 그 결과, 대학교재 수학활동에 제시된 목표는 내용지식과 기술 목표에 비해 태도 목표의 빈도가 현저히 낮았으며, 활동이 포함하고 있는 교육과정 내용은 국가수준의 교육과정 적용 시기별로 다소 차이가 있는 부분이 있었고, 교수학습방법은 교육과정 내용별로 다른 특징을 보였다. 이에 본 연구에서는 분석 결과를 토대로 대학교재 실제 편 구성에 대해 논의하고 그 중요성을 강조하였다. | - |
dc.description.abstract | The purpose of this study was to examine whether mathematics education courses for pre-service early childhood teachers prepare them to present mathematics education based on national standards. In order to achieve this purpose, activities in the mathematics textbooks seen as the major curriculum resource were analyzed according to the reflection of national standards. In the objectives of activities, the frequency of attitude objectives was much lower than those of knowledge and skill objectives. There were partial differences in mathematical contents of activities depending on the time of applying content standards. Each mathematical content showed its major instructional method. Based on the results, this study discussed and emphasized the importance of structuring practical activities. | - |
dc.format.extent | 23 | - |
dc.language | 한국어 | - |
dc.language.iso | KOR | - |
dc.publisher | 한국영유아교원교육학회 | - |
dc.title | 유아수학교육을 위한 대학교재에 수록된 수학활동 분석 | - |
dc.title.alternative | An Analysis of Activities in the Mathematics Textbooks for Pre-Service Early Childhood Teachers | - |
dc.type | Article | - |
dc.identifier.bibliographicCitation | 유아교육학논집, v.18, no.4, pp 201 - 223 | - |
dc.identifier.kciid | ART001910329 | - |
dc.description.isOpenAccess | N | - |
dc.citation.endPage | 223 | - |
dc.citation.number | 4 | - |
dc.citation.startPage | 201 | - |
dc.citation.title | 유아교육학논집 | - |
dc.citation.volume | 18 | - |
dc.publisher.location | 대한민국 | - |
dc.subject.keywordAuthor | 유아수학교육 | - |
dc.subject.keywordAuthor | 대학교재 | - |
dc.subject.keywordAuthor | 수학활동 | - |
dc.subject.keywordAuthor | early childhood mathematics education | - |
dc.subject.keywordAuthor | university textbooks | - |
dc.subject.keywordAuthor | mathematics activities | - |
dc.description.journalRegisteredClass | kci | - |
Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.
84, Heukseok-ro, Dongjak-gu, Seoul, Republic of Korea (06974)02-820-6194
COPYRIGHT 2019 Chung-Ang University All Rights Reserved.
Certain data included herein are derived from the © Web of Science of Clarivate Analytics. All rights reserved.
You may not copy or re-distribute this material in whole or in part without the prior written consent of Clarivate Analytics.