Detailed Information

Cited 0 time in webofscience Cited 0 time in scopus
Metadata Downloads

<딸이 뺏은 명당> 설화에 나타난 여성의 의식지향과 현실적 의미

Authors
김종대
Issue Date
2014
Publisher
우리문학회
Keywords
명당(明堂) 뺏기; 친정; 시댁; 딸; 자손 번창; 삼신신앙; Taking a great site for a grave; wife’s family home; husband’s family home; daughter; prosperity of descendants; faith of Samsin; who is responsible for childbirth and nurture
Citation
우리문학연구, no.43, pp 99 - 125
Pages
27
Journal Title
우리문학연구
Number
43
Start Page
99
End Page
125
URI
https://scholarworks.bwise.kr/cau/handle/2019.sw.cau/13311
ISSN
1229-7429
Abstract
조선시대 유교사회에서 여성들은 출가외인(出嫁外人)이라고 하여 한번 시집을 가면 시댁에서 자신의 뼈를 묻어야 한다는 인식이 있었다. 이런 인식 때문에 여성을 시댁 중심으로 살아가야 하는 운명으로 판단하는 경향이 높았으며, 그런 사실을 설명하는데 <딸이 뺏은 명당>은 좋은 예로 활용되어 왔다. <딸이 뺏은 명당>은 친정 아버지를 묻기 위해서 잡은 명당을 꾀를 써서 빼앗아 시아버지의 묘로 사용한다는 서사구조를 갖고 있다. 딸의 행위를 보면 당연히 친정에는 대립된 존재로 등장하고 있으며, 특히 이런 행위를 통해서 시댁은 발흥하고 친정은 몰락한다는 마무리를 갖는다. 따라서 이런 이야기의 전개를 근거로 삼아 조선시대의 여성, 특히 딸을 나쁜 존재로 만드는 결과를 야기했다는 주장이 많았다. 딸의 행위를 결과적으로 시댁의 가문번창을 위한 행위로만 설명하는 경향이 높았던 것이 사실이다. 하지만 시댁에서 며느리라는 위치가 시집 식구들에게 우호적인 존재는 아니었다는 점을 간과해서는 안될 것이다. 예컨대 <시어머니 길들인 며느리>나 <시가에 항의하는 며느리 노래>, 그리고 <그릇을 깬 며느리 노래> 등을 통해 보면 시어머니와 시누이가 며느리와는 가장 대립된 존재로서 괴롭혀 왔다는 사실을 확인할 수 있다. 기존의 논의가 바로 이런 측면에 대한 검토는 없이 남성중심의 유교사회에서 열녀담론을 통한 며느리로서의 역할만을 강조하여 왔음은 문제가 될 만하다. 이 글에서는 그런 측면과는 다른 의미찾기를 시도하였다. 왜 딸이 친정 아버지의 묘를 취하려고 했는가 하는 점은 시댁의 번창을 꾀한다고 하는 미래지향성보다는 현실적인 며느리로서의 생존전략과 무관하지 않다는 사실이다. 며느리가 친정에 기대지 않고 자신의 삶을 개척하는 방식은 물론 노동행위를 통한 식량확보가 직접적이었겠지만, 정신적으로는 가신신앙에 대한 믿음을 통해 자신의 삶을 풍족하게 만들려는 시도도 강하게 작용하여 왔다. 이런 사정과 함께 중요한 존재는 바로 자신이 낳은 자식, 즉 자궁가족을 통한 시댁의 중심권으로 진입하려는 시도를 들 수 있다. 따라서 자식의 생산을 위해 기자신앙이 활발한 전승력을 갖고 여성들의 믿음 대상이 되었다는 사실, 그리고 자신의 생산과 더불어 온전한 성장을 할 수 있도록 도와줄 수 있는 존재인 삼신에 대한 강한 믿음은 이런 사실을 확인하는데 유효한 정보를 제공한다. 결국 <딸이 뺏은 명당>은 거시적으로 보면 시댁 가문의 번창을 꾀한 결과로 볼 수 있지만, 며느리를 중심으로 본다면 이 행위는 자신의 삶을 보다 윤택하고 편안하게 만들 수 있는 기반인 것이다. 이런 관점에서 기존 논의가 너무 유교사회의 남성 중심적 시각에서 벗어나지 못했으며, 오히려 시댁의 중심권력에 편입하려는 며느리의 적극적인 행위로 보는 것이 온당하다는 판단이다.
In the old days, daughters were often described as bad family members because they took advantage of their family after getting married. So people used to think that a married daughter was no longer member of their own family. From married woman’s family’s point of view, negative images of married daughters in the past are clearly shown in the folktale about a daughter who takes away a great site for her parent’s grave. This kind of folktale also describes the three duties** that women should follow.1) However, this paper aims to prove that taking advantage of her own family to deliver prosperity to her new family is not the only intention of married daughter in the tale. The folktale has simple plot There was a woman who got married. One day, her father passed away, and she sensed that the land chosen for her father’s burial was indeed a great site for a grave. To prevent the site from being used for her father, she secretly fills the site with water. Eventually,the site would be used for her new family (depending on the storyteller, the site is either for her husband or father-in-law). The significant point is that a married woman takes a good grave site from her own parents and gives it to her new family. Because of this, married daughter is described as caring more her husband’s family. It is widely believed that a married daughter’s favour to her husband’s family is closely related to patriarchal system of the Joseon dynasty. However, it is an unfair assumption that married daughters care only for the welfare of her husband’s family. It is especially worthy to note that the main character is young married woman, which is an important factor why she took away great grave site from her own family. Normally, daughter-in-law treated as outsider by her husband’s family at the beginning. So, married women try hard to become a part of her new family. This idea is commonly found in folksongs about hardships daughters-in-law face. In those songs, there is conflict between the mother-in-law (or sister-in-law) and daughter-in-law. The daughter-in-law is not treated respectfully as a family member. Particularly, if she does not have a son, her low-level position would remain until she died. Therefore, as a married woman, it was very important to give a birth to sons and raise them well. In this regard, she chooses the ancestor’s grave to protect her children. The children belong to the husband’s family, not to her own family. This is why she chooses to use the good grave site for her father-in-law (or husband) over her own father. Generally, married women’s intentions toward children can be found in the faith of Samsin, a deity who is responsible for childbirth and nurture. Faith in Samsin was widely spread in Andong where traditional culture still has strong influence.Throughout the folktale and songs about married daughters, the daughters want to obtain control through their own son(s) in their new family. To achieve this kind of power, she even tries to take away a great grave site from her own parents. In the past, married women went through hardships, and these kinds of actions represent their will to overcome their difficult situations.
Files in This Item
There are no files associated with this item.
Appears in
Collections
College of Humanities > ETC > 1. Journal Articles

qrcode

Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Altmetrics

Total Views & Downloads

BROWSE