Detailed Information

Cited 0 time in webofscience Cited 0 time in scopus
Metadata Downloads

대학 글쓰기 교육에서 ‘저학년을 위한 자기소개서 쓰기’ 수업 방안 고찰

Full metadata record
DC Field Value Language
dc.contributor.author한승우-
dc.date.available2019-03-08T23:56:33Z-
dc.date.issued2014-
dc.identifier.issn1229-6406-
dc.identifier.urihttps://scholarworks.bwise.kr/cau/handle/2019.sw.cau/13405-
dc.description.abstract연구는 저학년을 대상으로 하는 자기소개서 쓰기의 수업 모형을 만들고, 이것을 실제 수업에 도입하여, 그 결과의 유익함을 밝혀내는 것이 목적이다. 또 한 1학년 대학 공통 교양 수업인 만큼, 다양한 분야의 전공자들을 모두 아우를 수 있는 저학년 대상의 자기소개서 수업 방안이 될 수 있도록 노력하였다. 이 연구에서 설정된 수업 모형과 자기소개서 쓰기 방법은 C대학교 글쓰기 수업을 듣는 1학년 학생들에게 적용되었다. 수업의 진행 단계를 간단히 요약해서 소개하면 다음과 같다. 커리어 로드맵 질문지 작성 ↓ 커리어 로드맵 만들기/ 조별 토론/ 전체 합평 ↓ 가상 이력서 작성하기 ↓ 자기소개서 완성하기 이상과 같이 간략하게 정리한 저학년의 자기소개서 쓰기 수업 과정은 고학년의 자기소개서 쓰기와는 달라야 한다는 생각으로 만들어졌다. ‘자기’에 대한 모색이 전제 되어야하고, 대학 생활을 설계해야 한다는 목표가 함께 해결 되어야 한다는 점을 고려한 것이다. 이를 해결하기 위해, 커리어 로드맵과 가상 이력서 쓰기를 선행하게 한 후, 이런 작업을 밑바탕으로 자기소개서를 작성하도록 하였다. 학습자들에게 자기소개서 쓰기에 대한 부담감을 덜어주기 위한 모색의 결과였다.-
dc.description.abstractThis study is targeted at the younger 'self-introduction' of the teaching model, making it a real class is introduced, the result of which is intended to reveal beneficial. University of Humanities and common classes, so that a wide range of majors can include both “self- introduction“ was trying to be a lesson plan. Teaching model established in this study and the 'self-introduction' University Writing a method in C grade students attend classes one applied. This study is intended to reveal beneficial. The following is a brief summary of the lesson will progress step. Written questionnaire for Career Road Map ↓ Make to Career Road Map / The discussion group / Comprehensive assessment ↓ Written to Virtual Resume ↓ Complete to Self-introduction This study is a self-introduction of the lower grades of the older ways of teaching writing and will be different from the self- introduction. 'Self' to think is necessary, and the University was considering designing a life. To solve this problem, design a career road map writing, then 'selfintroduction' had to be created. Learners 'self-introduction' to relieve the burden of writing was the result.-
dc.format.extent23-
dc.publisher중앙어문학회-
dc.title대학 글쓰기 교육에서 ‘저학년을 위한 자기소개서 쓰기’ 수업 방안 고찰-
dc.typeArticle-
dc.identifier.doi10.15565/jll.2014.6.58.555-
dc.identifier.bibliographicCitation어문론집, v.58, pp 555 - 577-
dc.identifier.kciidART001894669-
dc.description.isOpenAccessN-
dc.citation.endPage577-
dc.citation.startPage555-
dc.citation.title어문론집-
dc.citation.volume58-
dc.publisher.location대한민국-
dc.subject.keywordAuthor자기소개서-
dc.subject.keywordAuthor진로 설계-
dc.subject.keywordAuthor가상 이력서-
dc.subject.keywordAuthor가르침과 학습 모형-
dc.subject.keywordAuthor대학교 교양-
dc.subject.keywordAuthor글쓰기-
dc.subject.keywordAuthor저학년-
dc.subject.keywordAuthorSelf-introduction-
dc.subject.keywordAuthorCareer Road Map-
dc.subject.keywordAuthorVirtual Resume-
dc.subject.keywordAuthorTeaching and Learning Model-
dc.subject.keywordAuthorUniversity of Liberal Arts-
dc.subject.keywordAuthorWriting-
dc.subject.keywordAuthorLow-grade-
dc.description.journalRegisteredClasskci-
Files in This Item
There are no files associated with this item.
Appears in
Collections
Da Vinci College of General Education > 1. Journal Articles

qrcode

Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Related Researcher

Researcher Han, Seung Woo photo

Han, Seung Woo
교양대학 (교양대학)
Read more

Altmetrics

Total Views & Downloads

BROWSE