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에르메스 스카프에 나타난 다문화적 에스닉 스타일 분석An Analysis of Multicultural Ethnic Style that Appears in Hermes Scarf

Authors
안정원박소형
Issue Date
Mar-2014
Publisher
한국디자인문화학회
Keywords
Hermes; Carre Scarf; Ethnic; Multiculturalism; 에르메스; 까레 스카프; 에스닉; 다문화주의
Citation
한국디자인문화학회지, v.20, no.1, pp 395 - 410
Pages
16
Journal Title
한국디자인문화학회지
Volume
20
Number
1
Start Page
395
End Page
410
URI
https://scholarworks.bwise.kr/cau/handle/2019.sw.cau/13654
ISSN
1598-6497
Abstract
현대사회에서 이국적인 문화의 특성은 현대인의 일상생활에 혼용되어 나타나며 이러한 현상은 새로운 문화에 대한 긍정적인 수용태도로 발전한다. 과거부터현재까지 다양한 패션 브랜드에서 이국적인 문화를접목시킨 에스닉 스타일을 꾸준히 선보이고 있으며글로벌 명품 브랜드인 에르메스는 다문화를 수용하여,에스닉 스타일을 다양한 아이템으로 표현하고 있다. 특히 다른 패션 브랜드와 차별화되는 특징은 다문화성을 까레 스카프라는 에르메스의 전통적인 아이템에다문화적 독특한 양식의 역사성을 포착하여 시대별,국가별로 표현하고 있다는 것이다. 따라서 본 연구는 에르메스 까레 스카프의 에스닉표현의 빈도와 조형적 특징을 분석함으로써 에르메스가 추구하는 에스닉 스타일을 시대별로 비교, 분석하여 에스닉 스타일 디자인의 변화와 가치를 제시하고자 한다. 연구방법은 에르메스 브랜드와 까레 스카프를 다룬도서, 출판물, 기사, 관련 논문 등의 문헌조사와 인터넷을 이용한 네트워크 검색을 통한 분석 및 고찰로진행되었다. 본 연구의 범위와 내용에는 에르메스 브랜드의 역사, 까레 스카프의 탄생, 다문화주의와 현대패션에서보여진 에스닉 스타일, 과거부터 현재까지의 에르메스까레 스카프에 주제로 나타난 국가를 빈도분석하고,이에 따른 텍스타일 모티프의 특징과 조형 연구가 포함 되어 졌다. 역사와 전통의 상징적 브랜드인 에르메스는 다문화적 성격을 지닌 에스닉 스타일의 까레 스카프가 출시된 이후로 주제와 모티프, 구도, 색채 등이 그 문화의상징적 형태와 내러티브를 기반으로 시대별로 디자인의 변화와 발전을 모색해가고 있으며, 제 3세계의 문명, 문화의 사실적 사건, 인물, 유물, 은유적 표현 등으로 사실적 스토리를 표현하고 있다. 이러한 요소는에스닉 스타일에 혼용시켜 시대별로 변화하고 있으며다문화적 특징의 빈도는 지속적으로 증가함을 확인할 수 있었다. 다문화적 에스닉 스타일은 에르메스 까레 스카프가가지고 있는 역사성과 전통성의 브랜드 아이덴티티로서 디자인의 가치를 상승시키고 있으며 현 시대의 다문화성의 특징을 가장 명확하게 표현하고 있다. 이로써 다문화적 상징성을 나타내는 에스닉 스타일은 현 시대 양식의 다양화와 타문화에 대한 관심이증가함에 따라 국내 브랜드의 디자인에도 창의적인아이디어의 영감과 표현 방법을 제공해 줄 것이며, 다양한 문화가 서로 교류하여 여러 분야에서 신선한 자극과 창조적 변화를 가져오게 될 것으로 예측한다.
In today’s society, the characteristics of exoticculture are mixed and appear our daily life. Thisphenomenon develops positive capacity for a brand newculture. From the past to the present, various fashionbrands show ethnic style inspired exotic cultures. Hermes, which is a global luxury brand, acceptsmultiple cultures and expresses the style in variousitems. Especially, Hermes carre scarf shows ethnicstyle every season. Therefore, this research represents considerationand value of ethnic style that Hermes pursues byanalyzing frequency of ethic expression and formativecharacteristic. Methods of study are documentary survey such asbooks, publications, articles, theses about Hermes brandand carre scarf and related information search by usinginternet. In the scope and content of the present study, thefrequency history of the Hermes brand, the birth ofcarre scarf, ethnic style shown in fashion and modernmulticulturalism, the country that will open, on thetheme of Hermes carre scarf from the past to thepresent analyzes, studies of shaped accordingly wereincluded. As this study’s result, Hermes, which is an iconicbrand of history and tradition, expresses ethnic styleby mixing cultural elements, and after the release ofmulticultural scarf carre ethnic style, Hermes continuesto seek changes and developments based on main idea,motives, composition, and color that are related on one’sform of culture and narratives. Multicultural ethnic style is an identity of Hermescarre scarf, the brand that has historicity andlegitimacy. It improved the value of design, and clearlyshows the characteristic of multiculturalism. Therefore, as today's diversification of style andinterest in other culture increases, the ethnic style,which represents the multicultural symbol, will bringinspiration of creative ideas and the ways of expressionto national design brands. Also, it is predictable thatdiversification of culture will exchange, so freshstimulation and creative changes will appear in manyareas.
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