Detailed Information

Cited 0 time in webofscience Cited 0 time in scopus
Metadata Downloads

사이버대학에서 이러닝콘텐츠 사용자 인터페이스의 질 개선을 위한 사용성 평가연구

Full metadata record
DC Field Value Language
dc.contributor.author심화영-
dc.contributor.author송해덕-
dc.date.available2019-03-09T00:37:36Z-
dc.date.issued2014-01-
dc.identifier.issn1598-5016-
dc.identifier.issn2733-9785-
dc.identifier.urihttps://scholarworks.bwise.kr/cau/handle/2019.sw.cau/13750-
dc.description.abstract사이버대학에서 이러닝 코스개발과정에서 질 관리를 위하여 고려할 핵심적인 사항중의 하나는 콘텐츠의 사용자 인터페이스(User Interface)이다. 사용자 인터페이스는 학습자가 불편 없이 효율적이고 사용하기 쉽게 설계 될수록 학습자의 학습을 도울 수 있다는 점에서 중요성을 갖는다. 사용자 인터페이스의 사용성의 중요성에도 불구하고, 사용성 설계요소관점에서 이러닝 콘텐츠 UI를 평가한 연구들은 거의 없는 실정이다. 따라서 본 연구의 목적은 사용성 관점에서 이러닝 콘텐츠 사용자 인터페이스 설계 시 고려해야 할 요소들을 탐색하는데 있다. 이를 위하여 서울소재 OO사이버대학의 이러닝 콘텐츠에 대하여 사용성 평가를 실시하여 사용자관점에서 이러닝 콘텐츠의 질 관리 개선을 위한 시사점을 제안하고자 한다.-
dc.description.abstractIn the process of development the e-learning course at Cyber University, one important factor to be considered for the effective e-learning contents is the User Interface(UI) of the e-Learning content platform. The User Interface is important because the well-designed UI can help students to perform effectively and easily learning activities. Despite the importance of the usability, few attempts have been carried out to design the e-learning contents UI from the usability perspectives. Thus, the purpose of this study is to explore the usability design elements for the e-learning contents UI. For this purpose, a usability evaluation study on the e-learning contents UI of a cyber university at Seoul was conducted. Implications for the improvement of the current e-Learning contents UI was presented.-
dc.format.extent11-
dc.language한국어-
dc.language.isoKOR-
dc.publisher한국컴퓨터교육학회-
dc.title사이버대학에서 이러닝콘텐츠 사용자 인터페이스의 질 개선을 위한 사용성 평가연구-
dc.title.alternativeA Usability Evaluation Study for Improving the Quality of e-Learning Contents User Interface in a Cyber University-
dc.typeArticle-
dc.identifier.doi10.32431/kace.2014.17.1.002-
dc.identifier.bibliographicCitation컴퓨터교육학회 논문지, v.17, no.1, pp 13 - 23-
dc.identifier.kciidART001848289-
dc.description.isOpenAccessY-
dc.citation.endPage23-
dc.citation.number1-
dc.citation.startPage13-
dc.citation.title컴퓨터교육학회 논문지-
dc.citation.volume17-
dc.publisher.location대한민국-
dc.subject.keywordAuthor사이버대학-
dc.subject.keywordAuthor이러닝 콘텐츠-
dc.subject.keywordAuthor사용성 평가-
dc.subject.keywordAuthor사용자인터페이스-
dc.subject.keywordAuthor설계요소-
dc.subject.keywordAuthorCyber University-
dc.subject.keywordAuthorE-learning Contents-
dc.subject.keywordAuthorUser Interface-
dc.subject.keywordAuthorUsability-
dc.subject.keywordAuthorDesign Elements-
dc.description.journalRegisteredClasskci-
Files in This Item
Appears in
Collections
ETC > 1. Journal Articles

qrcode

Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Related Researcher

Researcher Song, Hae-Deok photo

Song, Hae-Deok
사범대학 (교육학과)
Read more

Altmetrics

Total Views & Downloads

BROWSE