Detailed Information

Cited 0 time in webofscience Cited 0 time in scopus
Metadata Downloads

대학 교양교육으로서 <글쓰기와 말하기>   비교과 프로그램의 운영과 과제 ― 중앙대학교 <의사소통 클리닉 센터>를 중심으로

Authors
고혜원
Issue Date
2018
Publisher
중앙어문학회
Keywords
의사소통 클리닉 센터; 글쓰기 및 말하기 교과와의 연계; 센터의 성과; 의사소통 프로그램 개발; Communication Clinic Center; connect with writing and speaking subjects; castle of the center; communication program development
Citation
어문론집, v.75, pp 321 - 352
Pages
32
Journal Title
어문론집
Volume
75
Start Page
321
End Page
352
URI
https://scholarworks.bwise.kr/cau/handle/2019.sw.cau/2521
DOI
10.15565/jll.2018.09.75.321
ISSN
1229-6406
Abstract
본 연구는 2014년 2학기부터 2017년까지 중앙대학교 <의사소통 클리닉 센 터>의 운영 사례를 분석하여 본 센터의 성과와 문제점, 그리고 앞으로 나아갈 방향을 모색하였다. 대학 교양교육으로서 중요한 역할을 하고 있는 ‘글쓰기’나 ‘말하기’와 같은 의사소통 교과와 <의사소통 클리닉 센터>가 연계하여 학생들 의 소통능력에 도움을 줄 수 있는 방법을 찾아보았다. 그 결과 본 센터의 성과를 살펴보면, 센터 설립 후 인문학 글쓰기 및 말하기 개인지도 시스템과 저부담·고효율 인문학 글쓰기 및 말하기 교육 시스템이 구 축되었다. 또한 프레젠테이션과 발표 및 외국인 클리닉까지 영역이 확대되어 학생들의 요구를 만족시킬 수 있었다. 마지막으로 교육적 기대 효과를 확인하 고 확산시킬 토대를 마련하였다. 본 센터의 성과에도 불구하고 앞으로의 과제가 남아있다. 먼저 양질의 상담 을 위해 교강사가 튜터로 투입되고 있으나 이에 대한 적절한 보상이 이루어지 지 않고 있다는 점이다. 또한 첨삭이나 상담을 받는 학생들이 인문사회나 경영 경제 계열처럼 특정 계열에 치중되어 있다는 점이다. 이공계 학생들이 참여할 수 있는 프로그램 개발이 필요하다. 마지막으로 튜터링한 내용을 정리한 체계 적 결과물이 부족하다는 점이다. 이러한 점을 보완하여 2018년 2학기 튜터링 이 끝난 후 중앙대학교 <의사소통 클리닉 센터>의 미래와 비전을 모색하고자 한다.
The objective of this study is to examine the operations and achievements of the Communication Clinic Center at Chung-Ang University and suggest the direction it might take in the future. The Communication Clinic Center of Chung-Ang University has operated since 2014. The Center performs consultations on writing as well as speaking. Therefore, this study tries to determine a method of linking the Communication Clinic Center to a <writing> subject and a <speaking-related> subject at the university. In addition, by sharing the center’s accumulated achievements, this study tries to provide basic data on the operation of non-subject programs. The role of a communication clinic center at a university is very important for students as well as the university. However, this kind of project is usually connected to government projects, and therefore the very existence of a center generally depends on government funding. In this vein, it is necessary to operate a center as an independent project through efforts by and around a university and in cooperation with the university’s budget. In addition, through developing novel and truly essential programs for students, it is necessary to connect a communication subject with a writing center, thus conducting a liberal arts education for students continuously.
Files in This Item
There are no files associated with this item.
Appears in
Collections
Da Vinci College of General Education > 1. Journal Articles

qrcode

Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Related Researcher

Researcher Ko, Hye Won photo

Ko, Hye Won
교양대학 (교양대학)
Read more

Altmetrics

Total Views & Downloads

BROWSE