Detailed Information

Cited 0 time in webofscience Cited 0 time in scopus
Metadata Downloads

컴퓨팅 사고 향상을 위한 컴퓨팅 교육 모형 연구 -엑셀프로그램을 기반으로

Full metadata record
DC Field Value Language
dc.contributor.author이수진-
dc.contributor.author이민정-
dc.contributor.author박윤수-
dc.date.available2019-07-02T12:45:03Z-
dc.date.issued2019-
dc.identifier.issn1598-2009-
dc.identifier.urihttps://scholarworks.bwise.kr/cau/handle/2019.sw.cau/26486-
dc.description.abstractICT 기술의 발달과 함께 급변하는 현시대에는 전공에 상관없이 누구에게나 디지털 리터러시 역량을 갖추고 컴퓨팅 사고 기반의 문제해결 역량이 요구된다. 본 연구는 엑셀 프로그램이 데이터의 표현, 문제분해, 패턴인식, 추상화, 알고리즘 등 컴퓨팅 사고의 요소를 학습할 수 있으며 따라서 컴퓨팅 사고력 배양의 도구로 활용될 수 있다는 것을 확인하였다. 또한 엑셀 프로그램은 진로와 연계하여 컴퓨터 비전공자들에게 컴퓨팅 학습에 관한 당위성과 동기 부여를 할 수 있다. 이를 바탕으로 비전공자를 위한 컴퓨팅 교육에 엑셀 프로그램을 기반으로 활용할 수 있는 14주차의 교육 콘텐츠를 설계하였다. 본 연구는 엑셀 프로그램이 비전공자를 포함한 누구나 쉽게 컴퓨터 교육을 접할 수 있도록 다양한 관점과 시각을 반영한 컴퓨팅 교육용 학습 도구를 확대해 가는 데 기여할 것으로 기대한다.-
dc.description.abstractWith the development of ICT technology in today's rapidly changing world, everyone needs digital literacy ability and problem solving ability based on computing thinking. This study confirms that Excel program can learn elements of Computational Thinking such as data representation, problem decomposition, pattern recognition, abstraction, and algorithm, and thus can be used as a tool to improve Computational thinking. In addition, the Excel program can be used in conjunction with the career path to give the computer specialists the right and motivation to learn computing. Based on this, we designed educational contents which can be utilized on the basis of Excel program for computing education for the non-majors. This study is expected to contribute to expanding learning tools for computing education that reflects various perspectives and views so that anyone who is to learn computing education can easily access the Excel program.-
dc.format.extent10-
dc.language한국어-
dc.language.isoKOR-
dc.publisher한국디지털콘텐츠학회-
dc.title컴퓨팅 사고 향상을 위한 컴퓨팅 교육 모형 연구 -엑셀프로그램을 기반으로-
dc.title.alternativeA Study on a Educational Model for Computational Thinking Development with Excel Program-
dc.typeArticle-
dc.identifier.doi10.9728/dcs.2019.20.1.65-
dc.identifier.bibliographicCitation디지털콘텐츠학회논문지, v.20, no.1, pp 65 - 74-
dc.identifier.kciidART002433772-
dc.description.isOpenAccessY-
dc.citation.endPage74-
dc.citation.number1-
dc.citation.startPage65-
dc.citation.title디지털콘텐츠학회논문지-
dc.citation.volume20-
dc.publisher.location대한민국-
dc.subject.keywordAuthor컴퓨팅 사고-
dc.subject.keywordAuthor컴퓨터 비전공자-
dc.subject.keywordAuthor엑셀 프로그램-
dc.subject.keywordAuthor논리적 사고-
dc.subject.keywordAuthorComputational Thinking-
dc.subject.keywordAuthorComputer Non-majors-
dc.subject.keywordAuthorExcel-
dc.subject.keywordAuthorLogical Thinking-
dc.description.journalRegisteredClasskci-
Files in This Item
There are no files associated with this item.
Appears in
Collections
Da Vinci College of General Education > 1. Journal Articles

qrcode

Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Related Researcher

Researcher Lee, Min Jeong photo

Lee, Min Jeong
교양대학 (교양대학)
Read more

Altmetrics

Total Views & Downloads

BROWSE