가상현실 기술에 의한 애니메이션 서사구조 변화
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.author | 이이맹 | - |
dc.contributor.author | 주종우 | - |
dc.date.available | 2019-07-03T03:00:39Z | - |
dc.date.issued | 2019 | - |
dc.identifier.issn | 1598-2009 | - |
dc.identifier.uri | https://scholarworks.bwise.kr/cau/handle/2019.sw.cau/27131 | - |
dc.description.abstract | VR(Virtual Reality) technology is a computer simulation technology that can create and experience a Virtual world, using a computer to generate interactive 3D images in real time.These physical behavior simulations can help you immerse yourself in a virtual environment.At present, VR technology is used in many fields, such as games, healthcare, education and entertainment.And now, the animation industry has developed into a paperless 3d image, which is closely related to technological innovation. But all the animations have a common disadvantage, that is "the single transmission of information."In this research, four VR animations of Google company were selected and analyzed from multiple directions based on visual guidance and animation stories.In addition, by analyzing the existing visual guidance methods of VR animation, the method of developing multi-linear story content is found, and on this basis, the technology and art in VR animation are balanced.Through this research, we can find the development direction of VR animation in the future. | - |
dc.description.abstract | 가상현실(VR; Virtual Reality) 기술은 가상 세계를 만들고 경험할 수 있는 컴퓨터 시뮬레이션 기술이며, 컴퓨터를 사용하여 대화식 실시간 3D 영상을 생성한다. 이와 같은 물리적 행동 시뮬레이션 시스템은 사용자가 가상의 환경에 몰입할 수 있게 도와준다. 오늘날 VR 기술은 게임, 건강관리, 교육, 엔터테인먼트 등 다양한 분야에서 사용되고 있다. 현재와 같은 정보화 시대에서 애니메이션은 종이가 존재하지 않는 디지털 및 3 차원 영상을 제작하고 있으며, 이는 기술 혁신과 불가분의 관계에 있다. 전통적인 애니메이션 산업에서 VR 기술은 변화를 일으킬 것이며, VR 애니메이션은 완벽한 몰입감, 신뢰성 및 상호 작용으로 인해 애니메이션의 예술개발이 영향을 받고 있다. 그러나 모든 애니메이션은 정보전송의 단일성이라는 공통된 과제가 있다. 본 연구에서는 구글사의 대표 VR애니메이션 중 4개의 작품을 선별하였으며, 시각적 방법과 애니메이션의 스토리텔링을 기초로 다양한 방향으로 분석하였다. 또한, 기존 VR애니메이션이 시청자를 시각적으로 안내하는 방법을 분석하여 스토리의 다중선형성을 향상시키면서 애니메이션의 내용도 균형 있게 조절할 수 있었다. 본 연구를 통해 VR애니메이션의 나아갈 방향을 예측해본다. | - |
dc.format.extent | 9 | - |
dc.language | 영어 | - |
dc.language.iso | ENG | - |
dc.publisher | 한국디지털콘텐츠학회 | - |
dc.title | 가상현실 기술에 의한 애니메이션 서사구조 변화 | - |
dc.title.alternative | The change of animation narrative structure caused by virtual reality technology | - |
dc.type | Article | - |
dc.identifier.doi | 10.9728/dcs.2019.20.3.459 | - |
dc.identifier.bibliographicCitation | 디지털콘텐츠학회논문지, v.20, no.3, pp 459 - 467 | - |
dc.identifier.kciid | ART002448850 | - |
dc.description.isOpenAccess | Y | - |
dc.citation.endPage | 467 | - |
dc.citation.number | 3 | - |
dc.citation.startPage | 459 | - |
dc.citation.title | 디지털콘텐츠학회논문지 | - |
dc.citation.volume | 20 | - |
dc.publisher.location | 대한민국 | - |
dc.subject.keywordAuthor | VR | - |
dc.subject.keywordAuthor | Animation | - |
dc.subject.keywordAuthor | Visual guidance | - |
dc.subject.keywordAuthor | Sound | - |
dc.subject.keywordAuthor | Storytelling | - |
dc.subject.keywordAuthor | Character | - |
dc.subject.keywordAuthor | 가상현실 | - |
dc.subject.keywordAuthor | 애니메이션 | - |
dc.subject.keywordAuthor | 시각적구조화 | - |
dc.subject.keywordAuthor | 소리 | - |
dc.subject.keywordAuthor | 스토리텔링 | - |
dc.subject.keywordAuthor | 캐릭터 | - |
dc.description.journalRegisteredClass | kci | - |
Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.
84, Heukseok-ro, Dongjak-gu, Seoul, Republic of Korea (06974)02-820-6194
COPYRIGHT 2019 Chung-Ang University All Rights Reserved.
Certain data included herein are derived from the © Web of Science of Clarivate Analytics. All rights reserved.
You may not copy or re-distribute this material in whole or in part without the prior written consent of Clarivate Analytics.