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교통 시뮬레이션과 공간 모델링 기법을 적용한 실시간 소음 시뮬레이션 통합 모델에 대한 연구

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dc.contributor.authorKang, Tae-Wook-
dc.contributor.authorCho, Yoon-ho-
dc.contributor.authorKin, In-Tai-
dc.date.available2019-07-04T06:58:13Z-
dc.date.issued2011-
dc.identifier.issn1738-7159-
dc.identifier.issn2287-3678-
dc.identifier.urihttps://scholarworks.bwise.kr/cau/handle/2019.sw.cau/27521-
dc.description.abstract본 연구에서는 실시간으로 개별 차량에 대한 소음 예측 시뮬레이션을 통해 매 순간 소음지도와 Lmax, Lmin 등을 얻을 수있는 소음 예측 모델을 제시하였다. GIS 지형처리 기법을 이용해 공간 모델 처리 기법을 바탕으로 실시간 교통소음예측 시스템 모델을 제안하고, 객체지향기법을 이용해 개발하였다. 실시간 소음 시뮬레이션 모델을 이용하여 교통 흐름의 변화에 따라소음레벨, 소음지도 변화, Lmin, Lmax값을 한눈에 파악하거나 비교할 수 있다. 현장에서 수행한 소음측정치와 예측치를 비교한 결과, 대부분 거리에서 Leq는 2~3dB, Lmax는 3~4dB 이내의 차이를 나타내어 소음예측의 신뢰성이 양호함을 확인할수 있었다. 개발된 시스템을 이용해 민감도 분석을 수행한 결과, 대형차 비율, 차량 속도, 방음벽 높이에 따라 소음레벨의 차이를 보였고, 특히 방음벽 높이는 Leq나 Lmin보다 Lmax에 큰 영향을 미치는 것을 알 수 있었다.-
dc.description.abstractThe noise prediction model, KRON-2006, in South Korea has been developed for obtaining the average noise level. The model is based on an outdoor sound propagation method based on ISO9613 and ASJ Model-1998 and supports the analysis of the linear noise source, such as highway, for obtaining Leq. Because of that, the model can't obtain Lmax, Lmin from the time series noise profile based on traffic at every moment. In order to address this problem, the real time noise prediction model based on traffic simulation using GIS model and algorithm is proposed. It can predict the vehicle point noise level based on vehicle type, speed generated from traffic simulation by using headway and obtain Lmax, Lmin as integrating the noise profile generated from it at every moment. An evalution of the noise prediciton model using field measurements finds good agreement between predicted and measured noise levels at 1m, 8m, 15m from curb of the near side lane.-
dc.format.extent9-
dc.publisher한국도로학회-
dc.title교통 시뮬레이션과 공간 모델링 기법을 적용한 실시간 소음 시뮬레이션 통합 모델에 대한 연구-
dc.title.alternativeThe Study for the Realtime Noise Simulation Integration Model Applied to Traffic Simulation and Spatial Modeling-
dc.typeArticle-
dc.identifier.bibliographicCitation한국도로학회논문집, v.13, no.3, pp 111 - 119-
dc.identifier.kciidART001586589-
dc.description.isOpenAccessN-
dc.citation.endPage119-
dc.citation.number3-
dc.citation.startPage111-
dc.citation.title한국도로학회논문집-
dc.citation.volume13-
dc.publisher.location대한민국-
dc.subject.keywordAuthornoise-
dc.subject.keywordAuthorLmax-
dc.subject.keywordAuthoranalysis-
dc.subject.keywordAuthorsimulation-
dc.subject.keywordAuthorassessment-
dc.subject.keywordAuthortraffic-
dc.subject.keywordAuthor3D spatial indexing-
dc.subject.keywordAuthornoise map-
dc.subject.keywordAuthor교통소음-
dc.subject.keywordAuthor실시간-
dc.subject.keywordAuthor소음예측모델-
dc.subject.keywordAuthor소음지도-
dc.subject.keywordAuthorLmin-
dc.subject.keywordAuthorLmax-
dc.description.journalRegisteredClasskci-
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Cho, Yoon-Ho
공과대학 (건설환경플랜트공학)
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