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한국의 국가정체성 구성차원에 대한 탐색적 연구: 설문대상자 소속 국가의 경제발전 수준 및 지리적 거리에 따른 비교평가를 중심으로

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dc.contributor.author이진용-
dc.contributor.author이유나-
dc.contributor.author이현경-
dc.contributor.author최보람-
dc.date.available2019-07-04T06:59:20Z-
dc.date.issued2011-
dc.identifier.issn1738-2475-
dc.identifier.urihttps://scholarworks.bwise.kr/cau/handle/2019.sw.cau/27557-
dc.description.abstract정부는 2009년부터 대통령 직속 국가브랜드 위원회를 설립하고 정부 주도로 국가브랜드 가치 제고를 휘한 정책을 수립하고 적극적인 활동을 수행하고 있다. 그러나 여전히 한국의 국가브랜드 가치는 저평가되어 있고 괄목할 만한 성과를 낼 수 있는 국가브랜드 관리체계가 확립되지 못한 상황이다. 이러한 상황은, 국가브랜드 정체성 개념 및 역할에 대한 평가와 합의가 광범위하게 이루어지지 못한 것에서 기인한 것으로 볼 수 있을 것이다. 이에 본 연구는 보다 명확한 국가브랜드 관리체계 정립을 위해 문헌연구를 통해 국가정체성 개념에 대해 논하고, 더 나아가 실증분석을 통해 한국의 국가정체성 차원을 제시하고자 하였다. 또한 원산지 효과 (Chao, 1993; Cattin, Jolibert, &Lohnes,1982; Huber &McCann, 1982) 및 해석수준 이론에 의거하여(Trope & Liberman, 2003, 2010), 타국가의 국민이 한국의 국가 정체성 차원에 대해 어떻게 평가하는지를 알아보았다. 연구결과, 국가 정체성은 한국민, 사회시스템, 글로벌 리더십, 인적재능, 국가유산, 미래성장력인 6개 차원으로 유형화되었으며, 평가자가 속한 국가별 경제발전정도 및 지리적 위치에 따라 한국의 정체성을 다르게 판단하고 있는 것을 확인하였다. 끝으로, 본 연구의 결과에 대한 이론적, 실무적 시사점을 논의하였다.-
dc.description.abstractKorea (more precisely speaking, South Korea) has been constantly gaining its presence as a nation within the international society. However, Korea’s nation brand is still undervalued. In this study, we argue that one of the core problems for the unsuccessful nation brand management is the lack of understanding and consensus on what constitutes South Korea’s national identity. Before thinking about nation branding, it is crucial to systematically explore and identify Korea’s identity as a nation. The main purpose of this study was to identify dimensions that construct Korean national identity through a comprehensive literature review and a series of empirical analysis. Based on Keillor & Hult (1999) and Devos &Banaji (2005)’s national identity constructs, we further developed a model of Korean national identity through in-depth interviews and surveys with foreign populations around the world (N=6079, 11countries). Six factors of Korean national identity were identified in the in-depth interviews with 44 participants from the U.S., Germany, Japan, and China, and these factors were refined and validated through a survey research. As a result of an exploratoryfactor analysis, 6dimensions includingKoreanpeople, social infrastructure,global leadership, talent, national heritage, and future growth potential were found to explain 71.68% of the variance. Overall, factor loadings were highest in the order of Korean people, global leadership, national heritage, and future growth potential. When participant countries were grouped into newly developing (South Africa, UAE,Brazil, and Russia), advanced(U.S., Australia, Sweden, and France), and adjacent countries(China, Singapore, and Japan), scores for each of the Korean national identity constucts were quite different, indicating that Korean national identity can be perceived quite differently according to characteristics of one’s nationality. Theoretical and practical implications are also discussed based on the results of both empirical and theoretical analyses.-
dc.format.extent35-
dc.publisher한국광고홍보학회-
dc.title한국의 국가정체성 구성차원에 대한 탐색적 연구: 설문대상자 소속 국가의 경제발전 수준 및 지리적 거리에 따른 비교평가를 중심으로-
dc.title.alternativeDifferent Faces of Korea : An Empirical Analysis of Korean National Identity-
dc.typeArticle-
dc.identifier.bibliographicCitation한국광고홍보학보, v.13, no.4, pp 433 - 467-
dc.identifier.kciidART001601318-
dc.description.isOpenAccessN-
dc.citation.endPage467-
dc.citation.number4-
dc.citation.startPage433-
dc.citation.title한국광고홍보학보-
dc.citation.volume13-
dc.publisher.location대한민국-
dc.subject.keywordAuthor국가 정체성-
dc.subject.keywordAuthor국가 브랜드-
dc.subject.keywordAuthor브랜드 정체성-
dc.subject.keywordAuthor원산지 효과-
dc.subject.keywordAuthor해석수준-
dc.subject.keywordAuthorNational identity-
dc.subject.keywordAuthorNation brand-
dc.subject.keywordAuthorBrand identity-
dc.subject.keywordAuthorCountry of origin-
dc.subject.keywordAuthorConstrual level theory-
dc.description.journalRegisteredClasskci-
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College of Business & Economics > School of Business Administration > 1. Journal Articles

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