건강뉴스보도에서 텍스트 기사의 획득․손실프레임과 시각적 이미지 예시가 수용자의 이슈지각․예방행위의도․정보획득에 미치는 영향
DC Field | Value | Language |
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dc.contributor.author | 이은우 | - |
dc.contributor.author | 유홍식 | - |
dc.date.available | 2019-03-08T05:57:16Z | - |
dc.date.issued | 2018-06 | - |
dc.identifier.issn | 1598-2653 | - |
dc.identifier.uri | https://scholarworks.bwise.kr/cau/handle/2019.sw.cau/2780 | - |
dc.description.abstract | 본 연구는 예상이론과 예시이론을 접목해 자외선 차단제 사용과 피부암 이슈에 대한 건강보도에서 텍스트 기사의 획득·손실 프레임과 이미지 예시의 획득·손실 프레임이 수용자의 이슈지각, 예방행위의도, 정보획득에 어떠한 영향을 미치는지를 탐색하였다. 총 154명의 대학생이 실험연구에 참여하였고, 실험설계는 2(기사 프레임: 획득, 손실) x 3(이미지 예시 프레임: 획득, 손실, 이미지 예시 없음) 집단간 요인설계로 이루어졌다. 분석결과, 피부암의 심각성에 대한 지각은 손실 프레임으로 작성된 기사에 노출된 실험집단에 높게 나타났으며, 이미지 예시의 경우에도 손실 프레임에 노출된 실험집단에 높게 나타났다. 기사 프레임과 이미지 예시 프레임간의 상호작용효과는 나타나지 않았다. 자외선 차단제의 효과에 대한 예측은 손실 기사프레임보다 획득 기사 프레임에 노출된 실험집단에서만 높게 나타났다. 기사 프레임과 이미지 예시 프레임은 예방행위의도에는 영향을 미치지 않는 것으로 나타났다. 정보획득은 획득 기사프레임보다는 손실 기사 프레임에 노출된 집단에서, 이미지 예시를 포함하지 않은 실험기사보다는 손실이나 획득 이미지 예시를 포함한 실험기사에 노출된 집단에서 높게 나타났다. | - |
dc.description.abstract | This experimental study examined the effects of Health news’ gain- and loss-frame and gain-loss image exemplars on audience’s perception of reported issues, the prevention behavior intention, and information acquisition. A total of 154 undergraduates partook in the experiment. The theme of the news article and images was sunscreen use to prevent skin cancer. The study employed a 2(text news frames; gain/loss) x 3(Image exemplar : gain/loss/no image) between-subjects factorial experimental design. The results showed that the loss-framed text news and loss-framed image exemplar influenced the recognition of severity on skin cancer. The influence of a gain-framed text news article was reconfirmed by the prediction of the sunscreen effects, but frames of image exemplar had no effects on the prediction of sunscreen use effects. Frames of text news article and image exemplar had no effects on the prevention behavior intention. Lastly, the loss-framed text news helped audience to recognize health-related information from the experimental news article. Moreover, research participants who read the experimental news article with either loss-framed image exemplar or gain-framed image exemplar acquisited more information than those who read experimental news article with no image. | - |
dc.format.extent | 38 | - |
dc.language | 한국어 | - |
dc.language.iso | KOR | - |
dc.publisher | 한국지역언론학회 | - |
dc.title | 건강뉴스보도에서 텍스트 기사의 획득․손실프레임과 시각적 이미지 예시가 수용자의 이슈지각․예방행위의도․정보획득에 미치는 영향 | - |
dc.title.alternative | The Effects of Gain- and Loss-framed Health News and Images Exemplar on Perception of Reported Issues, Prevention Behavior Intention, and Information Acquisition | - |
dc.type | Article | - |
dc.identifier.doi | 10.14696/jcs.2018.06.18.2.147 | - |
dc.identifier.bibliographicCitation | 언론과학연구, v.18, no.2, pp 147 - 184 | - |
dc.identifier.kciid | ART002368523 | - |
dc.description.isOpenAccess | N | - |
dc.citation.endPage | 184 | - |
dc.citation.number | 2 | - |
dc.citation.startPage | 147 | - |
dc.citation.title | 언론과학연구 | - |
dc.citation.volume | 18 | - |
dc.publisher.location | 대한민국 | - |
dc.subject.keywordAuthor | News | - |
dc.subject.keywordAuthor | Health | - |
dc.subject.keywordAuthor | Prospect Theory | - |
dc.subject.keywordAuthor | Exemplification Theory | - |
dc.subject.keywordAuthor | Image | - |
dc.subject.keywordAuthor | Frame | - |
dc.subject.keywordAuthor | 뉴스 | - |
dc.subject.keywordAuthor | 건강 | - |
dc.subject.keywordAuthor | 예상이론 | - |
dc.subject.keywordAuthor | 예시이론 | - |
dc.subject.keywordAuthor | 프레임 | - |
dc.subject.keywordAuthor | 이미지 | - |
dc.description.journalRegisteredClass | kci | - |
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