Detailed Information

Cited 0 time in webofscience Cited 0 time in scopus
Metadata Downloads

학습 도구로서 G러닝 콘텐츠의 활용과 학습 효과 분석 -초등학교 수학 교과 적용을 중심으로-

Full metadata record
DC Field Value Language
dc.contributor.author위정현-
dc.contributor.author송인수-
dc.date.available2019-07-16T03:04:27Z-
dc.date.issued2011-
dc.identifier.issn1598-4540-
dc.identifier.issn2287-8211-
dc.identifier.urihttps://scholarworks.bwise.kr/cau/handle/2019.sw.cau/27928-
dc.description.abstractG러닝은 온라인게임 네트워크와 가상세계 속 활동, 유저 간 커뮤니티를 기반으로 몰입과 재미를 느끼며 공부할 수 있는 학습방법으로 기존 학습방법과 차별화된 새로운 시도로 평가 되고 있다. 본 논문은 이러한 G러닝을 실제 초등학교 수학 정규 교과 과정에 적용함으로써 G러닝의 실제 활용에 대한 사례를 마련하고 아울러 G러닝을 통한 학습자들의 학습 효과를 분석하는데 그 목적을 두었다. 이를 위해 본 논문은 서울 소재의 초등학교 4, 5, 6학년 학생들을 대상으로 G러닝을 실제 적용하여 수업을 진행하였으며 학습자들의 학습 효과를 성취도 변화 값의 형태로 측정하였다. 이러한 연구 과정의 결과로 초등학교 학생들을 대상으로 하는 G러닝의 실제 적용 사례가 본 논문을 통해 정리 되었으며 학습자의 학습 효과에 대한 측정과 분석 결과 연구반이 일반반에 비교하여 성취도 변화에서 긍정적인 결과가 나타남으로써 G러닝이 학습자의 성취도에 긍정적인 영향을 미치는 것이 확인 되었다.-
dc.description.abstractG-learning, based on online game, virtual reality activities and communities, is considered as a fresh, differentiated idea at learning which drives learners' interest and attention. The paper is to analyzed effectiveness of G-learning at the mathematics classes in elementary school. Fourth, fifth and sixth grade students in Seoul are selected as an experimental groups and their achievement scores are measured. The difference between G learning group and textbook group was significant. This result shows that G-learning has a positive effect on learning-
dc.format.extent8-
dc.publisher한국게임학회-
dc.title학습 도구로서 G러닝 콘텐츠의 활용과 학습 효과 분석 -초등학교 수학 교과 적용을 중심으로--
dc.title.alternativeEffectiveness of G-learning Contents as an Educational Tool : The Analysis of G-learning Math in Elementary School-
dc.typeArticle-
dc.identifier.bibliographicCitation한국게임학회 논문지, v.11, no.3, pp 55 - 62-
dc.identifier.kciidART001558558-
dc.description.isOpenAccessN-
dc.citation.endPage62-
dc.citation.number3-
dc.citation.startPage55-
dc.citation.title한국게임학회 논문지-
dc.citation.volume11-
dc.publisher.location대한민국-
dc.subject.keywordAuthorG Learning-
dc.subject.keywordAuthor지러닝-
dc.subject.keywordAuthorOnline Game-
dc.subject.keywordAuthor온라인 게임-
dc.subject.keywordAuthorEducational effect-
dc.subject.keywordAuthor교육적 효과-
dc.subject.keywordAuthorSerious Game-
dc.subject.keywordAuthor기능성 게임-
dc.subject.keywordAuthorMathematics-
dc.subject.keywordAuthor수학-
dc.description.journalRegisteredClasskci-
Files in This Item
There are no files associated with this item.
Appears in
Collections
College of Business & Economics > School of Business Administration > 1. Journal Articles

qrcode

Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Related Researcher

Researcher Wi, Jong Hyun photo

Wi, Jong Hyun
경영경제대학 (경영학부(서울))
Read more

Altmetrics

Total Views & Downloads

BROWSE