Detailed Information

Cited 0 time in webofscience Cited 0 time in scopus
Metadata Downloads

창업교육 서비스품질, 만족 및 구전의 관계

Full metadata record
DC Field Value Language
dc.contributor.author이일한-
dc.contributor.author한주희-
dc.contributor.author김주미-
dc.date.available2019-08-13T04:59:06Z-
dc.date.issued2009-09-
dc.identifier.issn1225-4762-
dc.identifier.urihttps://scholarworks.bwise.kr/cau/handle/2019.sw.cau/32883-
dc.description.abstract본 연구는 창업교육 서비스품질 구성요인을 교육커리큘럼(교과목의 전문성, 차별성, 다양성), 교육형태(이론교육형태, 실습교육형태) 그리고 교육운영(행정, 시설, 네트워킹)의 세 차원으로 도출하였으며, 창업교육 서비스품질과 만족, 그리고 구전간의 영향 관계를 분석하였다. 이 연구는 창업대학원 재학생을 대상으로 실증분석하였다. 분석결과를 살펴보면, 첫째, 교육커리큘럼 중에서 전문성은 만족도에 영향을 미치지 않는 것으로 나타났으며, 차별성과 다양성은 모두 만족도에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 둘째, 교육형태 중에서 이론교육형태는 만족도에 영향을 미치는 것으로 나타났으나, 실습교육형태는 만족도에 영향을 미치지 않는 것으로 나타났다. 셋째, 교육운영 중에서 행정요인과 시설요인은 서비스품질에 대한 영향력을 확인한 결과 만족도에 영향을 미치는 것으로 나타났으나 네트워킹요인은 만족도에 부의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 본 연구는 창업교육에 있어 특히 서비스품질의 중요한 요인인 교육요인을 창업교육 현실에 맞게 도출하였다는 데에 의의가 있으며, 창업교육이 나아가야 할 방향을 제시하였다.-
dc.description.abstractThe purpose of this study is to explore the relationships among service quality, satisfaction, and word to mouth in entrepreneurial education. In this research, service quality consists of three factors including curriculum(expertise, distinction, and diversity of curricula), type(theory-oriented and practice-oriented), and administration(operation, facility and networking). For this study, 198 postgraduates in the five Korean graduate schools completed the questionnaires and SPSS and Amos 4 were employed. The findings are: First, distinction and diversity of curricula increase service quality while expertise does not. Second, theory-oriented type increases service quality while practice-oriented type does not. Third, operation and facility influence on service quality. However, networking decreases service quality.. Finally, service quality increases word to mouth. Some implications are included.-
dc.format.extent23-
dc.publisher한국직업교육학회-
dc.title창업교육 서비스품질, 만족 및 구전의 관계-
dc.title.alternativeThe impact of service quality in entrepreneurial education on satisfaction and word to mouth-
dc.typeArticle-
dc.identifier.bibliographicCitation직업교육연구, v.28, no.3, pp 61 - 83-
dc.identifier.kciidART001382066-
dc.description.isOpenAccessN-
dc.citation.endPage83-
dc.citation.number3-
dc.citation.startPage61-
dc.citation.title직업교육연구-
dc.citation.volume28-
dc.publisher.location대한민국-
dc.subject.keywordAuthorEntrepreneurial education-
dc.subject.keywordAuthorService quality-
dc.subject.keywordAuthorCurriculum-
dc.subject.keywordAuthorEducation type-
dc.subject.keywordAuthorAdministration-
dc.subject.keywordAuthor창업교육-
dc.subject.keywordAuthor서비스품질-
dc.subject.keywordAuthor교육커리큘럼-
dc.subject.keywordAuthor교육형태-
dc.subject.keywordAuthor교육운영-
dc.description.journalRegisteredClasskci-
Files in This Item
There are no files associated with this item.
Appears in
Collections
College of Business & Economics > School of Business Administration > 1. Journal Articles

qrcode

Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Related Researcher

Researcher Hahn, Juhee photo

Hahn, Juhee
경영경제대학 (경영학부(서울))
Read more

Altmetrics

Total Views & Downloads

BROWSE