Detailed Information

Cited 0 time in webofscience Cited 0 time in scopus
Metadata Downloads

‘소수자-되기’를 위한 노인 미디어교육 연구 - 노인 미디어교육 교수자 및 학습자와의 심층인터뷰를 중심으로 -A study of senior media education for 'becoming minority' : focusing on the depth interview between professor and student of media education for senior citizens.

Authors
강진숙배민영
Issue Date
2010
Publisher
인하대학교 교육연구소
Keywords
노인미디어교육; 소수자; 되기; 욕망; Media education for senior citizens; Minority; becoming; Desire
Citation
교육문화연구, v.16, no.1, pp 255 - 280
Pages
26
Journal Title
교육문화연구
Volume
16
Number
1
Start Page
255
End Page
280
URI
https://scholarworks.bwise.kr/cau/handle/2019.sw.cau/34358
DOI
10.24159/joec.2010.16.1.255
ISSN
1598-9283
Abstract
이 연구의 목적은‘소수자-되기(becoming)’를 위한 노인 미디어교육을 탐구하여 노인들이 주체적으로 참여할 수 있는 미디어교육 방안을 모색하는 데 있다. 이를 위해 우선, 이론적 논의로서 소수자들의 다양한 사유와 실천을 통한 주체화과정과 생성의 흐름들을 독특한 논리로 접근하고 있는 들뢰즈(Deleuze)와 가타리(Guattari)의 주요 개념과 사유들을 검토하고자 한다. 이러한 사유를 전제하는 이유는 기존의 양적 기준으로 정의되었던 소수자와 소수성에 대한 재해석이 필요할 뿐 아니라 소수자로서의 노인들의‘욕망’을‘-되기(becoming)’라는 생성의 차원으로 재조명할 필요가 있기 때문이다. 이를 바탕으로 노인 미디어교육 교사와 학습자와의 심층인터뷰를 통해 보다 생생한 현장의 목소리들을 수렴, 분석하고자 한다
Files in This Item
There are no files associated with this item.
Appears in
Collections
College of Social Sciences > School of Media & Communication > 1. Journal Articles

qrcode

Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Related Researcher

Researcher Kang, Jin Suk photo

Kang, Jin Suk
사회과학대학 (미디어커뮤니케이션학부)
Read more

Altmetrics

Total Views & Downloads

BROWSE