Detailed Information

Cited 0 time in webofscience Cited 0 time in scopus
Metadata Downloads

멀티미디어 수학동화 읽기 활동이 유아의 수학개념 및 수학적 태도에 미치는 영향The Effect of Multimedia Mathematics Storybook Reading Activity on Children's Mathematics Concepts and Attitudes

Authors
송연경김민진
Issue Date
Oct-2010
Publisher
한국열린유아교육학회
Keywords
멀티미디어(Multimedia)수학동화(Mathematics Storybook)수학개념(Concepts of Mathematics)수학적 태도(Mathematical Attitudes)
Citation
열린유아교육연구, v.15, no.5, pp 89 - 112
Pages
24
Journal Title
열린유아교육연구
Volume
15
Number
5
Start Page
89
End Page
112
URI
https://scholarworks.bwise.kr/cau/handle/2019.sw.cau/34418
ISSN
1226-8119
Abstract
본 연구의 목적은 멀티미디어 수학동화와 그림책 수학동화 읽기 활동이 유아의 수학개념과 수학적 태도에 미치는 영향을 밝히는데 있다. 이를 위하여 성남시에 소재한 두 곳의 병설유치원 만 4세 41명을 두 개의 실험집단에 배치하였다. 그림책 수학동화 9권을 멀티미디어 수학동화로 제작한 후에 실험집단 1에게는 멀티미디어 수학동화를 반복적 상호작용적 읽기 방식으로 읽어주었고, 실험집단 2에게는 동일한 읽기 방식을 사용하여 그림책 수학동화를 들려주었다. 연구결과 멀티미디어 수학동화를 읽은 실험집단 1의 사후 수학개념 점수가 그림책 수학동화를 읽은 실험집단 2의 사후 수학개념점수 보다 통계적으로 유의미한 수준에서 앞선 것으로 나타났다. 그러나 수학적 태도에서는 집단 간 유의미한 차이가 나지 않았다. 이러한 연구 결과는 멀티미디어 수학동화가 유아의 수학개념을 향상시키는데 보다 효과적인 방법임을 시사한다.
Files in This Item
There are no files associated with this item.
Appears in
Collections
College of Education > Department of Early Childhood Education > 1. Journal Articles

qrcode

Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Related Researcher

Researcher Kim, Min Jin photo

Kim, Min Jin
사범대학 (유아교육과)
Read more

Altmetrics

Total Views & Downloads

BROWSE