u-서비스에 대한 비용지불의사에 영향을 미치는 요인분석 : 동탄 u-City거주민을 대상으로
DC Field | Value | Language |
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dc.contributor.author | 이용규 | - |
dc.date.available | 2019-08-28T10:05:29Z | - |
dc.date.issued | 2010 | - |
dc.identifier.issn | 1226-797X | - |
dc.identifier.issn | 2733-9548 | - |
dc.identifier.uri | https://scholarworks.bwise.kr/cau/handle/2019.sw.cau/36264 | - |
dc.description.abstract | 최근 우리나라 전국에서 u-City 건설이 이루어지고 있으나, 운영비용 조달에 대한 구체적인 대안이 마련되어 있지 않다. 현실적으로 도시개발사업자나 중앙정부가 부담하지 않으면, 지방자치단체나 u-City 입주민이 부담하는 수밖에 없다. 따라서 본 논문에서는 소비자 행동이론을 활용하여 u-City 입주민이 기꺼이 u-서비스 제공 비용을 부담할 것인가에 대하여 분석하였다. 그 결과, 소비자행동이론은 u-City에서도 적용 가능하다는 결론에 도달하였다. 그러나 기존의 연구에서는 제품충성도가 구매의사에 미치는 영향이 상당한 것으로 나타났으나, u-City에서는 u-City 충성도의 매개효과가 통계적으로 유의미하지 않은 것으로 나타났다. | - |
dc.description.abstract | Although many u-City construction projects are currently being executed throughout Korea, there is a complete absence of any detailed operation cost financing protocol. Realistically speaking, without a city developer or the central government to proactively take the burden, the weight falls entirely on the shoulders of local governments or u-City residents. This study uses consumer behavior theory to analyze whether u-City residents would be willing to bear the costs of the u-Service. The results show that consumer behavior theory can be applied to u-City. However, unlike the findings of previous studies, where product loyalty was found to greatly affect the purchase intention, this study found that the mediation effect of u-City loyalty was not statistically significant in the case of u-City application. | - |
dc.format.extent | 22 | - |
dc.language | 한국어 | - |
dc.language.iso | KOR | - |
dc.publisher | 한국행정연구원 | - |
dc.title | u-서비스에 대한 비용지불의사에 영향을 미치는 요인분석 : 동탄 u-City거주민을 대상으로 | - |
dc.title.alternative | Factor Analysis of Willingness to Pay for u-Services, with the Focus on Dongtan u-City Residents | - |
dc.type | Article | - |
dc.identifier.doi | 10.22897/kipajn.2010.19.1.006 | - |
dc.identifier.bibliographicCitation | 한국행정연구, v.19, no.1, pp 127 - 148 | - |
dc.identifier.kciid | ART001444548 | - |
dc.description.isOpenAccess | Y | - |
dc.citation.endPage | 148 | - |
dc.citation.number | 1 | - |
dc.citation.startPage | 127 | - |
dc.citation.title | 한국행정연구 | - |
dc.citation.volume | 19 | - |
dc.publisher.location | 대한민국 | - |
dc.subject.keywordAuthor | u-서비스 | - |
dc.subject.keywordAuthor | 소비자행동이론 | - |
dc.subject.keywordAuthor | 비용지불의사 | - |
dc.subject.keywordAuthor | u-service | - |
dc.subject.keywordAuthor | consumer behavior theory | - |
dc.subject.keywordAuthor | willing-to-pay | - |
dc.description.journalRegisteredClass | kci | - |
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