Detailed Information

Cited 0 time in webofscience Cited 0 time in scopus
Metadata Downloads

온라인 게임 아이템 특성과 이용자 특성의 관계 분석

Full metadata record
DC Field Value Language
dc.contributor.author위정현-
dc.contributor.author김은비-
dc.date.available2019-09-30T02:04:20Z-
dc.date.issued2019-
dc.identifier.issn1598-4540-
dc.identifier.issn2287-8211-
dc.identifier.urihttps://scholarworks.bwise.kr/cau/handle/2019.sw.cau/36620-
dc.description.abstract본 연구에서는 게임 과금 유저를 기능성 아이템과 감성형 아이템 구매자, 두 집단으로 분류하여 이들의 과금에 대한 의사나 특성을 비교해 보았다. 통계 프로그램인 STATA MP를 사용하여 각 유저 집단의 독립 표본 t검정 확인 결과, 기능성 아이템을 구매하는 유저는 커뮤니티 지향성과 타 유저와의 상호작용을 중요시하는 경향을 나타냈다. 반면 감성형 아이템을 구매하는 유저는 디자인과 우월감, 그리고 그에 따른 과금 만족도가 더 높은 것으로 나타났다. 본 연구 결과는 게임사의 과금 정책 및 유료 아이템 설계에서 시사를 줄 수 있을 것으로 보인다.-
dc.description.abstractThe study classifies online game users with two groups, which are users who purchase functional items and emotional items. This research used statistic tool, STATA MP, trying unpaired t-test to find relationships between two groups on payment intention and characteristics. The result shows that the users with functional items prefer community-oriented mind and interaction with other users while users with emotional items intend to consider item’s design and superiority with higher purchasingsatisfaction. The result of this study seems to give some implications to game companies when improving its purchasing system with charged items.-
dc.format.extent10-
dc.language한국어-
dc.language.isoKOR-
dc.publisher한국게임학회-
dc.title온라인 게임 아이템 특성과 이용자 특성의 관계 분석-
dc.title.alternativeA Study on Relationships Between Characteristics of Online Game Item and Game Users-
dc.typeArticle-
dc.identifier.bibliographicCitation한국게임학회 논문지, v.19, no.3, pp 113 - 122-
dc.identifier.kciidART002475696-
dc.description.isOpenAccessN-
dc.citation.endPage122-
dc.citation.number3-
dc.citation.startPage113-
dc.citation.title한국게임학회 논문지-
dc.citation.volume19-
dc.publisher.location대한민국-
dc.subject.keywordAuthorVirtual goods-
dc.subject.keywordAuthorOnline game-
dc.subject.keywordAuthorPurchase behaviour-
dc.subject.keywordAuthorBusiness model-
dc.subject.keywordAuthorCharged item-
dc.subject.keywordAuthor가상 아이템-
dc.subject.keywordAuthor온라인 게임-
dc.subject.keywordAuthor구매의도-
dc.subject.keywordAuthor비즈니스 모델-
dc.subject.keywordAuthor유료 아이템-
dc.description.journalRegisteredClasskci-
Files in This Item
There are no files associated with this item.
Appears in
Collections
College of Business & Economics > School of Business Administration > 1. Journal Articles

qrcode

Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Related Researcher

Researcher Wi, Jong Hyun photo

Wi, Jong Hyun
경영경제대학 (경영학부(서울))
Read more

Altmetrics

Total Views & Downloads

BROWSE