Detailed Information

Cited 0 time in webofscience Cited 0 time in scopus
Metadata Downloads

초등학교 1학년 교사의 교사효능감, 아동의 학업수행능력 및 학교적응의 구조적 관계The Structural Relationship between the Effectiveness of Teachers in First Grade Elementary School and Children's Academic Performance and School Adaptation

Authors
김미래이영진이은형
Issue Date
2020
Publisher
학습자중심교과교육학회
Keywords
elementary school teachers; teachers' efficacy; academic performance; school adaptation; 초등학교 교사; 교사효능감; 학업수행능력; 학교적응
Citation
학습자중심교과교육연구, v.20, no.7, pp 613 - 630
Pages
18
Journal Title
학습자중심교과교육연구
Volume
20
Number
7
Start Page
613
End Page
630
URI
https://scholarworks.bwise.kr/cau/handle/2019.sw.cau/44442
DOI
10.22251/jlcci.2020.20.7.613
ISSN
1598-2106
Abstract
본 연구는 초등학교 1학년 교사의 교사효능감과 1학년 아동의 학업수행능력, 학교적응 간의 관계를 밝히기 위한 목적으로 실시되었다. 연구대상은 육아정책연구소의 한국아동패널 8차년도에 참여한 교사와 아동 1,031쌍이었으며, 연구를 위해 교사효능감, 학업수행능력, 학교적응 척도가 사용되었다. 수집된 자료의 분석은 SPSS21.0과 AMOS 25.0을 사용하여 기초통계, 상관분석, 구조방정식 모형을 통하여 이루어졌다. 연구결과는 다음과 같다. 첫째, 교사효능감은 학업수행능력과 아동의 적응에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 둘째, 교사효능감이 아동의 적응에 미치는 영향에서 아동의 학업수행능력의 매개효과가 나타났다. 이와 같은 연구결과를 토대로 1학년 아동의 학교적응을 높일 수 있는 방안에 대한 시사점을 얻을 수 있다.
Files in This Item
There are no files associated with this item.
Appears in
Collections
College of Education > Department of Early Childhood Education > 1. Journal Articles

qrcode

Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Altmetrics

Total Views & Downloads

BROWSE