아동의 학습습관, 또래애착, 삶의 만족도 및 자아탄력성의 관계 분석
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.author | 이영진 | - |
dc.contributor.author | 노승희 | - |
dc.date.accessioned | 2021-06-18T07:41:11Z | - |
dc.date.available | 2021-06-18T07:41:11Z | - |
dc.date.issued | 2019 | - |
dc.identifier.issn | 1598-2106 | - |
dc.identifier.uri | https://scholarworks.bwise.kr/cau/handle/2019.sw.cau/45154 | - |
dc.description.abstract | 본 연구는 아동의 학습습관, 또래애착, 삶의 만족도 및 자아탄력성이 어떠한 관계인지 알아보고 각 변인들이 아동의 자아탄력성에 어떠한 영향을 미치는지 알아보는 데 목적이 있다. 본 연구를 수행하기 위해 한국 아동·청소년패널(Korean Children & Youth Panel Survey : KCYPS) 자료를 활용하였으며, 총 2002명의 초등학교 1학년 아동을 대상으로 분석하였다. 수집된 자료는 Pearson 적률상관분석과 위계적 중다회귀분석을 통해 검증하였다. 연구 결과는 다음과 같다. 첫째, 아동의 학습습관, 또래애착, 삶의 만족도 및 자아탄력성 사이에 유의한 정적 상관관계가 있는 것으로 나타났다. 둘째, 아동의 학습습관, 또래애착 및 삶의 만족도가 아동 자아탄력성의 43%를 예측하는 정적 예측변인으로 나타났으며 이 중 학습습관이 가장 강력한 정적 예측 변인으로 나타났다. | - |
dc.description.abstract | The purpose of this study is to investigate the relationships between learning habit, peer attachment, life satisfaction, and ego-resilience. The subjects used in this study were 2,002 1st grade elementary-school children who attended the 7th annual Korean Children & Youth Panel Survey(KCYPS). Pearson's correlation and Multi-Regression Analysis were used to analyze the collected data. The major findings of this study are as follows. First, there was a positive correlation between learning habit, peer attachment, life satisfaction, and ego-resilience. Second, it was revealed that “learning habit” was to be the most meaningful predictive variable that affects “ego-resilience”. And “trust” which is sub variable of “peer attachment” was found as the most meaningful predictive variable that affects “ego-resilience”. Based on the results of this study, an opinion is provided to support measures to improve the children’s ego-resilience. | - |
dc.format.extent | 20 | - |
dc.language | 한국어 | - |
dc.language.iso | KOR | - |
dc.publisher | 학습자중심교과교육학회 | - |
dc.title | 아동의 학습습관, 또래애착, 삶의 만족도 및 자아탄력성의 관계 분석 | - |
dc.title.alternative | An Analysis of the relationships between Learning Habit, Peer Attachment, Life Satisfaction, and Ego-Resilience | - |
dc.type | Article | - |
dc.identifier.doi | 10.22251/jlcci.2019.19.11.695 | - |
dc.identifier.bibliographicCitation | 학습자중심교과교육연구, v.19, no.11, pp 695 - 714 | - |
dc.identifier.kciid | ART002473512 | - |
dc.description.isOpenAccess | N | - |
dc.citation.endPage | 714 | - |
dc.citation.number | 11 | - |
dc.citation.startPage | 695 | - |
dc.citation.title | 학습자중심교과교육연구 | - |
dc.citation.volume | 19 | - |
dc.publisher.location | 대한민국 | - |
dc.subject.keywordAuthor | 학습습관 | - |
dc.subject.keywordAuthor | 또래애착 | - |
dc.subject.keywordAuthor | 삶의 만족도 | - |
dc.subject.keywordAuthor | 자아탄력성 | - |
dc.subject.keywordAuthor | 초등학교 1학년 아동 | - |
dc.subject.keywordAuthor | learning habit | - |
dc.subject.keywordAuthor | peer attachment | - |
dc.subject.keywordAuthor | life satisfaction | - |
dc.subject.keywordAuthor | ego-resilience | - |
dc.subject.keywordAuthor | 1st grade elementary-school children | - |
dc.description.journalRegisteredClass | kci | - |
Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.
84, Heukseok-ro, Dongjak-gu, Seoul, Republic of Korea (06974)02-820-6194
COPYRIGHT 2019 Chung-Ang University All Rights Reserved.
Certain data included herein are derived from the © Web of Science of Clarivate Analytics. All rights reserved.
You may not copy or re-distribute this material in whole or in part without the prior written consent of Clarivate Analytics.